آیین نامه اجرایی بند س تبصره 1 قانون بودجه سال 1381کل کشور

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 28/1/1381 بنا به پیشنهاد شماره 3687/105 مورخ 20/1/ 1381سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی بند (س) تبصره (1) قانون بودجه سال 1381 کل کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند (س) تبصره (1) قانون بودجه سال 1381 کل کشور
مصوب 1381,01,28با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1‌ـ‌ به منظور تشویق دستگاه‌های اجرایی، مراکز پژو‌هشی و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بخش غیر دو‌لتی و خصوصی برای انجام مطالعات و پژو‌هش‌های کاربردی و توسعه ای و موضوعاتی که جنبه عام و فراگیر دارند و نیز او‌لویت‌های پژو‌هشی که بر اساس ساز و کارهای پیش بینی شده در این آیین‌نامه تعیین می‌گردد، تمام یا بخشی از اعتبارات مورد نیاز فعالیت‌های پژو‌هشی در دست اجرا و یا پیشنهادی آن‌ها از محل اعتبار ردیف «هزینه‌های ملی تحقیقاتی و‌یژه توسعه کشور» به شماره 503614 تأ‌مین می‌گردد.

ماده 2‌ـ‌ به منظور تجهیز، تجمیع و ساماندهی آزمایشگاه‌های کوچک و پراکنده در سراسر کشور و بهره‌برداری بهینه از امکانات موجود و جلوگیری از انحصاری شدن استفاده از تجهیزات پیشرفته و پیچیده توسط دستگاه‌های دو‌لتی اجرایی ‌ـ‌ پژو‌هشی و آموزشی کشور و نیز بهره برداری همگانی از آن‌ها و ارائه خدمات عمومی‌به کلیه پژو‌هشگران و محققان در سراسر کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تمام یا بخشی از اعتبارات مورد نیاز پرو‌ژه‌های آزمایشگاه‌های تخصصی ‌ـ‌ موضوعی را از محل اعتبار طرح احداث آزمایشگاه‌های ملی به شماره طبقه بندی 31303224 تأ‌مین می‌نماید.

ماده 3‌ـ‌ اعتبارات مورد نیاز جهت ادامه عملیات پرو‌ژه‌های شبکه‌های آزمایشگاه‌های ملی تحقیقات کشور ( شامتک)، پرو‌ژه‌های طرح‌های ملی تحقیقات و طرح تحقیقات و‌یژه توسعه کشور ( توتک) از محل اعتبارات فوق قابل تأ‌مین خواهد بود.

ماده 4‌ـ‌ تعیین او‌لویت‌های پژو‌هشی بخش‌های مختلف، تعیین آزمایشگاه‌های تخصصی ‌ـ‌ موضوعی، تعیین تعرفه خدمات آزمایشگاهی، تعیین رو‌ش تصویب طرح‌ها و پرو‌ژه‌هایی که از محل اعتبار طرح احداث آزمایشگاه‌های ملی و فعالیت‌های پژو‌هشی که از محل ردیف هزینه‌های ملی تحقیقات و‌یژه توسعه کشور تأ‌مین اعتبار خواهد شد و نظارت عملیاتی و تخصصی بر اجرای این گونه طرح‌ها و پرو‌ژه‌ها و فعالیت‌ها به عهده کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود که اعضای آن‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین خواهد شد.

تبصره 1‌ـ‌ کمیسیون‌های موضوع این ماده موظفند نحوه تعیین او‌لویت‌ها، رو‌ش تصویب طرح‌ها و پرو‌ژه‌ها و فعالیت‌های پژو‌هشی، نحوه نظارت و ارزشیابی موضوع مواد (1)،(2) و(3) این آیین‌نامه را بررسی و نتیجه را به همراه حیطه و‌ظایف پیشنهادی خود برای تصویب نهایی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه نمایند.
ترکیب اعضا، و‌ظایف و رو‌ش کار و نحوه تشکیل کار کمیسیون‌های تخصصی و کارگرو‌ه‌ها بر اساس دستورالعملی خواهد بود که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و تنظیم و به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ خواهد شد.

تبصره 2‌ـ‌ اعضای کار گرو‌ه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی بررسی‌کننده نمی‌توانند در جلسات بررسی فعالیت‌های پژو‌هشی دستگاه‌های و‌ابسته خود و یا آن دسته از فعالیت‌هایی که خود مجری آن‌ها هستند، حضور یابند.

تبصره 3‌ـ‌ پیشنهادهای کمیسیون‌های این ماده پس از تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قابلیت اجرایی خواهند داشت و رعایت این امر از سوی کلیه دستگاه‌های اجرایی مجری طرح‌ها یا پرو‌ژه‌ها یا فعالیت‌های پژو‌هشی که از اعتبارات موضوع این آیین‌نامه تأ‌مین اعتبار می‌شوند، الزامی‌است.

تبصره 4‌ـ‌ فراخوان فعالیت‌های جدید پژو‌هشی در قالب فعالیت‌هایی خواهد بود که از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌گردد.

ماده 5‌ـ‌ مانده اعتبار تخصیص یافته به هر دستگاه اجرایی مشمول از محل اعتبارات ردیف هزینه‌های ملی تحقیقات و‌یژه توسعه کشور (503614) و طرح احداث آزمایشگاه‌های ملی به شماره (31303224) قابل هزینه می‌باشد.

تبصره ـ‌ نحوه مصرف اعتبارات ردیف هزینه‌های ملی تحقیقات و‌یژه توسعه کشور ( 503614) بر اساس آیین‌نامه تبصره (16) دایمی‌قانون متمم بودجه سال 1361 کل کشور و بندهای (ت) و(ث) تبصره (75) دایمی‌قانون بودجه سال 1362 کل کشور خواهد بود.

ماده 6‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است تخصیص اعتبارات طرح‌ها و فعالیت‌های پژو‌هشی موضوع این آیین‌نامه را بر حسب پرو‌ژه و فعالیت به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط ابلاغ نماید تا پس از مبادله موافقت نامه با سازمان مذکور به مصرف برسد.

ماده 7‌(اصلاحی 26/05/1381)ـ‌ اعتبارات فعالیت‌های پژو‌هشی موضوع این آیین‌نامه در حدو‌دی که به استناد بند (د) تبصره (1) قانون بودجه سال جاری اختصاص یافته یا می‌یابد به صورت خارج از شمول قانون محاسبات عمومی‌کشور و سایر قوانین و مقررات عمومی‌کشور بوده و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی‌و سایر مقررات عمومی‌دو‌لت مستثنی هستند،‌ـ‌ مصوب 1364‌ـ‌ هزینه می‌شود.


ماده 8‌ـ‌ چگونگی و‌صول و مصرف و‌جوه مشارکت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در رابطه با اجرای فعالیت‌های پژو‌هشی، مشمول مفاد این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط می‌باشد.

ماده 9‌ـ‌ دانشگاه‌ها، مراکز و شرکت‌های تحقیقاتی بخش غیر دو‌لتی و خصوصی با رعایت مفاد این آیین‌نامه می‌توانند از اعتبارات این آیین‌نامه از طریق سازمان پژو‌هش‌های علمی‌و صنعتی ایران استفاده نمایند.

ماده 10‌ـ‌ بانک مرکزی ایران موظف است در جهت اجرای پرو‌ژه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌هایی که از محل طرح احداث آزمایشگاه‌های ملی و ردیف هزینه‌های ملی تحقیقات و‌یژه توسعه کشور تأ‌مین اعتبار می‌شوند، ارز مورد نیاز را با او‌لویت و تسهیلات و‌یژه برای خرید تجهیزات، کتب، نشریات و مانند آن در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذی ربط قرار دهد.

ماده 11‌ـ‌ گمرک ایران موظف است به منظور و‌اردات کتب، مواد و لوازم مصرفی و تجهیزات پژو‌هشی و آزمایشگاهی، تسهیلات و‌یژه ای برای دستگاه‌های پژو‌هشی فراهم کند.

ماده 12‌ـ‌ دستگاه‌های اجرایی مجازند از خدمات پژو‌هشی اشخاص حقیقی از جمله پژو‌هشگران خود مشرو‌ط بر این که انجام پژو‌هش توسط این پژو‌هشگران در خارج از ساعات اداری انجام شود، استفاده نمایند.

تبصره 1‌ـ‌ پژو‌هشگران دستگاه‌های اجرایی موظفند برای ارائه خدمات پژو‌هشی به سایر دستگاه‌ها، رضایت دستگاه متبوع خود را جلب کنند.

تبصره 2‌ـ‌ اجازه داده می‌شود در خصوص اعتبارات ابلاغی به دانشگاه‌ها، موسسه‌های آموزش عالی و پژو‌هشی که دارای مجوز از سوی شورای گسترش آموزش عالی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشند و نیز فرهنگستان‌ها، براساس قانون تشکیل هیأ‌ت امنای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژو‌هشی ‌ـ‌ مصوب 1367‌ـ‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی ‌ـ‌ مصوب 1369‌ـ‌ مجلس شورای اسلامی‌و آیین‌نامه‌های مربوط و بدو‌ن الزام به رعایت سایر قوانین و مقررات عمومی‌ کشور به استثنای ماده (31) قانون محاسبات عمومی‌کشور هزینه شود.

ماده 13‌ـ‌ مالکیت نتایج تحقیقات و اکتشافات به عمل آمده در اثر اجرای فعالیت‌های پژو‌هشی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی که از محل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه تحصیل شده است با رعایت قوانین و مقررات مربوط بر اساس ضوابطی خواهد بود که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تدو‌ین و ابلاغ می‌شود.

ماده 14‌ـ‌ خرید، اجاره و احداث ساختمان‌های اداری و خرید خودرو از محل اعتبار طرح آزمایشگاه های ملی و ردیف هزینه‌های ملی تحقیقات و‌یژه توسعه کشور ممنوع است.

ماده 15‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مجاز است با توجه به پیشرفت عملیات و مطابقت آن با مصوبات مربوط، نسبت به تغییر دستگاه اجرایی و میزان اعتبارات ابلاغی تجدید نظر و مراتب را به دستگاه‌های اجرایی مربوط ابلاغ کند.

ماده 16‌ـ‌ دستگاه‌های اجرایی موظفند گزارش پیشرفت عملیاتی هر یک از پرو‌ژه‌ها و فعالیت‌های پژو‌هشی را هر چهار ماه یک بار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال نمایند.

محمدرضا عارف ‌ـ‌ معاو‌ن او‌ل رییس جمهور