هیأت وزیران درجلسه مورخ 22/3/1381 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اموراقتصادی و دارایی و به استناد بندهای«ب»، «ج»، «د»، «هـ»، «و»، «ز»، «ح»و «ن» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور، آییننامه اجرایی بندهای یادشده را به شرح ذیل تصویب نمود:
آییننامه اجرایی بندهای «ب»، «ج»، «د»، «هـ»، «و»، «ز»، «ح» و «ن» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور
مصوب 1381,03,22با اصلاحات و الحاقات بعدی
فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ تسهیلات اعتباری موضوع این آییننامه در سال 1381 به شرح جداول پیوست از طریق بانکهای تجاری و تخصصی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین میگردند و در این آییننامه به اختصار بانکهای عامل نامیده میشوند، اعطاﺀ میشود.
تبصره 1ـ در اجرای بند «ب» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور و براساس تصویب شورای پول و اعتبار در سال 1381 بانکها مجاز خواهند بود تا معادل بیست و پنج درصد از افزایش درمانده تسهیلات بخش تعاونی و خصوصی را خارج از نسبتهای مربوط به سهم بخشها اعطا نمایند. سهم بخشهای مختلف از کل افزایش درمانده تسهیلات بخش تعاونی و خصوصی، پس از کسر سهم مصارف آزاد و تسهیلات از محل سپردههای قرضالحسنه برای رفع احتیاجات ضروری، به شرح مفاد تصویبنامه شماره 2581/ت26456هـ مورخ 24/2/1381 خواهد بود.
تبصره 2 ـ بانکها میتوانند به منظور توسعه بخش مسکن، تسهیلات لازم را برای خرید مسکن به صورت فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار دهند.
تبصره 3 ـ بانکها میتوانند به منظور ایجاد تقاضای مؤثر برای خرید کالاهای بادوام ساخت داخل، کالاهای مذکور را خریداری و به صورت اقساطی به متقاضی به فروش برسانند.
تبصره 4 ـ دستورالعمل نحوه اعطای تسهیلات تبصرههای (2) و (3) این ماده شامل سقف فردی و کلی تسهیلات و نرخ سود موردانتظار و فهرست کالاهای مشمول، یک ماه پس از تاریخ تصویب این آییننامه توسط شورای پول و اعتبار تعیین خواهد شد.
ماده 2 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ تصویب این آییننامه حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به تعیین و ابلاغ سهم تسهیلات تکلیفی هر یک از بانکهای عامل برحسب استان و دستگاه اجرایی اقدام نماید.
تبصره 1 ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز پس از ابلاغ سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مراتب را برای اجرا به کلیه واحدهای اجرایی ذی ربط در سراسر کشور ابلاغ نمایند.
تبصره 2 ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب این آییننامه، فهرست طرحهای دولتی را که مشمول تضمین دولت میباشند، تعیین و تضمین لازم در مورد آنها به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نماید.
تبصره 3 ـ تعیین مناطق توسعه نیافته براساس جداول پیوست تصویبنامه شماره 25335/ت24836هـ مورخ 29/5/1380 و اصلاحیههای آن صورت میپذیرد.
تبصره 4 ـ تغییر در مانده چهارهزار و دویست میلیارد (000/000/000/200/4) ریال تسهیلات موضوع این آییننامه براساس مبلغ اصل تسهیلات و قبل از اضافه شدن سود و کارمزد متعلقه تعیین میشود.
تبصره 5 ـ بانکهای عامل موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را بدون تعلل و در اسرع وقت صرفاً با رعایت مفاد این آییننامه به تدریج حداکثر تا دی ماه سال 1381 به طور کامل به طرحهای مصوب اختصاص دهند.
ماده 3 ـ بازپرداخت تمام یا قسمتی از اصل و سود تسهیلات بانکی به شرح جداول موضوع این آییننامه حسب مورد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد میگردد. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آییننامه را که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام میگردد، در لوایح بودجه سالهای بعد پیشبینی و منظور نماید تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت شود. تضمین دولت نافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی و تأیید توجیه اقتصادی طرحها (به استثنای طرحهای خوداشتغالی و طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای) نبوده و استفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به موقع مانده مطالبات بانکها از محل تسهیلات تکلیفی میباشند.بانکهای عامل موظفند برای حفظ حقوق خود، اقدامات قانونی و نظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح به عمل آورند.
تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول موضوع این آییننامه با تضمین و تعهد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توسط بانکهای عامل پرداخت میگردد و در مواردی که اعطای تسهیلات به شرکتها و دستگاههای دولتی توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تضمین و تعهد نگردد، در این صورت اعطای تسهیلات به این قبیل شرکتها و دستگاههای دولتی غیرتکلیفی بوده و صرفاً براساس دریافت تأمینهای کافی و لازم توسط بانکهای عامل امکان پذیر خواهد بود.پرداخت تسهیلات سرمایهای به هر یک از شرکتهای دولتی منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده تسهیلات قبلی همان شرکت است.
ماده 4 ـ ارقام مندرج در جداول این آییننامه با توافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تا پایان آذرماه سال 1381 حداکثر تا ده درصد (10%) از محل کاهش سایر ارقام جداول مذکور و حداکثر برای یک بار قابل افزایش میباشد، مشروط بر این که سهم بخش تعاونی و خصوصی از هفتاد و پنج درصد (75%) کاهش نیابد و در سقف مانده تسهیلات تکلیفی نیز تغییری حاصل نگردد.
تبصره 1ـ پنجاه درصد از سهم بخش تعاونی و خصوصی به استثنای مسکن ایثارگران به بخش تعاونی اختصاص مییابد و حسب مورد وزارت تعاون یا وزارت جهادکشاورزی و ادارات کل تابعه آنها موظفند با رعایت سهم مذکور نسبت به معرفی طرحهای تشکلهای تعاونی به مراجع ذی ربط برای بررسی، تأیید و اعطای تسهیلات حداکثر تا پایان آبان ماه سال 1381 اقدام نمایند.
تبصره 2ـ درصورت عدم معرفی طرحهای سرمایهگذاری متقاضیان بخش تعاونی توسط وزارت تعاون به بانکهای عامل (در ارتباط با سهمیه ملی) و نیز عدم تصویب طرحهای پیشنهادی بخش تعاونی توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان (در ارتباط با سهمیه استانی) در مهلت زمانی موضوع تبصره (1) این ماده سهمیه مذکور به طرحهای پیشنهادی بخش خصوصی اختصاص مییابد.
فصل دوم ـ تسهیلات اعطایی به بخش دولتی (سرمایه در گردش و سرمایهگذاری)
ماده 5 ـ بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز دستگاههای دولتی برای خرید محصولات اساسی کشاورزی و دامی، تهیه و تدارک نهادههای کشاورزی و تنظیم بازار به شرح قسمت (ج) جدول شماره (1) (خدمات و تنظیم بازار) و جدول شماره (3) پیوست این آییننامه را به صورت تسهیلات کوتاه مدت و براساس جدول گردش نقدینگی تأیید شده توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، تأمین و اعطاﺀ نمایند.
ماده 6 ـ چنانچه دستگاههای اجرایی ذیربط به دلیل ضرر و زیان خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامیدر سالهای گذشته به بانک عامل مانده بدهکاری داشته باشند، تأمین و پرداخت اعتبار تصویبی مندرج در ماده (5) این آییننامه توسط بانکهای عامل صرفاً منوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی سررسیده شده دستگاههای بدهکار به بانکهای عامل میباشد و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است درخصوص پوشش و بازپرداخت بدهیهای مذکور به بانکهای عامل اقدامات لازم را به عمل آورد تا امکان اعطای تسهیلات مجدد به دستگاههای مذکور توسط بانکهای عامل فراهم گردد.
ماده 7 ـ اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانکهای عامل به دستگاهها و شرکتهای دولتی صرفاً براساس مبالغ مندرج در پیوست شماره 3 قانون بودجه سال 1381 کل کشور و مفاد ماده (3) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380ـ به ترتیبی مجاز است که رشد مانده تسهیلات تکلیفی اعطایی موضوع جدول شماره (2) پیوست این آییننامه به بخش دولتی در مجموع از بیست و پنج درصد (25%) تجاوز ننماید.
پرداخت هرگونه تسهیلات به دستگاهها و شرکتهای دولتی خواه به صورت تسهیلات جاری یا تسهیلات سرمایهای منوط به بازپرداخت و یا تعیین تکلیف اقساط سررسید شده تسهیلات قبلی و نحوه پرداخت از محل ذخایر واندوختهها خواهد بود.
تبصره 1 ـ مهلت زمانی تصویب و انعقاد قرارداد مربوط به طرحهای سرمایهگذاری بخش دولتی بین بانکهای عامل و شرکتهای دولتی موضوع جدول شماره (2) این آییننامه پایان اسفندماه سال 1381خواهد بود.
فصل سوم ـ تسهیلات اعطایی به بخش تعاونی و خصوصی
تسهیلات اعطایی به بخشتعاونی و خصوصی شامل سرمایه در گردش و سرمایهگذاری به شرح زیر خواهد بود:
بخش اول ـ سرمایه در گردش بخش تعاونی و خصوصی
ماده 8 ـ بانکهای عامل موظفند سرمایه در گردش موردنیاز اشخاص حقیقی و حقوقی بخش تعاونی و خصوصی از تسهیلات اعتباری تخصیصی به شرح جدول شماره (6) پیوست این آییننامه را حسب مورد با معرفی دستگاه ذی ربط تأمین و در اختیار متقاضیان قرار دهند.
تبصرهـ زمان بازپرداخت تسهیلات اعتباری ماده (8) از زمان انعقاد قرارداد با بانک عامل، به مدت یک سال تعیین میگردد.
ماده 9 ـ توزیع اعتبارات ماده (8) این آییننامه و سهم هر یک از دستگاههای اجرایی ذیربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی و نیز اعتبارت موضوع تبصره (4) قانون بودجه سال 1376کل کشور براساس دستورالعمل جداگانهای است که به صورت مشترک توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آییننامه ابلاغ خواهد شد.
بخش دوم ـ سرمایهگذاری بخش تعاونی و خصوصی
ماده 10 ـ بانکهای عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرحهای سرمایهگذاری در بخش تعاونی و خصوصی به شرح جدول شماره (7) پیوست این آییننامه و تسهیلات موضوع ماده (20) این آییننامه را در سطح ملی و استانی و با اولویت پرداخت به طرحهای مصوب نیمه تمام فعال سالهای گذشته که از منابع اعتباری تبصرههای قوانین بودجه سنواتی استفاده نمودهاند و طرحهای با اشتغالزایی بیشتر مبتنی بر سیاستهای مورد نظر شورایعالی اشتغال و در چارچوب ضوابط این آییننامه اعطا نمایند.
تبصره 1 ـ شورای برنامه ریزی و توسعه استان، کمیته برنامهریزی شهرستان و بانکهای عامل موظفند بررسی و تصویب طرحها را با در نظر گرفتن حجم عملیات، مدت زمان اجرا، کل هزینههای سرمایهای و جاری و سایر شاخصهای مؤثر موردتوجه قرار دهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح مطابق برنامه زمان بندی پیش بینی شده حاصل شود.
تبصره 2 ـ تشخیص ملی یا استانی بودن طرحهای معرفی شده به بانکهای عامل با رعایت ضوابط این آییننامه به عهده دستگاه اجرایی ذی ربط خواهد بود
ماده 11 ـ طرحهای نیمه تمام از نظر این آییننامه عبارتند از:
الف ـ طرحهایکه با استفاده از منابع اعتباری بانکهای عامل (اعم از تکلیفی و غیرتکلیفی) و نیز با استفاده از منابع مالی مجری طرح در سالهای گذشته ایجاد شده است، لیکن تاکنون به عللی که خارج از تعلل و قصور مجری طرح بوده است راهاندازی نشده و به بهرهبرداری نرسیدهاند.علیهذا توجیهات مالی، اقتصادی و فنی این قبیل طرحهای نیمه تمام برای استفاده از تسهیلات تکمیلی باید ضرورتا به تأیید بانک عامل برسد.
تشخیص تطبیق طرحهای پیشنهادی با تعریف موضوع این بند در طرحهای استانی به عهده شورای برنامه ریزی و توسعه استان و در مورد طرحهای ملی به عهده دستگاه اجرایی ذی ربط است.
تبصره ـ بخشهایکه مدت اجرای طرحهای آنها کمتر از یک سال میباشد (از قبیل طرحهای آب و خاک، مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاههای علمیو آزاد، آبخیزداری، منابع طبیعی، مسکن، حمل و نقل، تولید فیلم، کتاب و مطبوعات و ...) در اولویت میباشند و مجازند پس از ابلاغ این آییننامه نسبت به معرفی طرح جدید در قالب ضوابط و جداول این آییننامه اقدام نمایند.
ب ـ طرحهایکه قبلااز تسهیلات بانکی استفاده ننمودهاند لیکن از پیشرفت فیزیکی بیش از شصت درصد برخوردارند درصورت دارا بودن توجیه فنی، اقتصادی و مالی از نظر بانک میتوانند از منابع اعتباری موضوع این آییننامه، تسهیلات لازم جهت تکمیل و بهرهبرداری دریافت نمایند.
ماده 12 ـ سهم آورده متقاضی درخصوص طرحهای سرمایهگذاری تعاونی و خصوصی در مورد طرحهای مربوط به صنایع روستایی، مدارس غیرانتفاعی، خوداشتغالی، آبخیزداری، جنگل و مرتع، زراعت و باغداری، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی، طرحهای امور دامپزشکی، تکثیر و پرورش ماهی و میگو به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری طرح و حداقل هفت درصد (7%) و در مورد طرحهای پژوهشی و فرهنگی، خدمات فنی و مهندسی و آزمایشگاهی (به استثنای آزمایشگاههای تشخیص طبی) و طرحهای تعاونی جوانان حداقل ده درصد (10%) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین میشود و طرحهای مربوط به آب و خاک، آبیاری و زهکشی و حوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی و طرحهای بهداشتی و درمانی در مناطق توسعه نیافته از سهم آورده مجری طرح معاف میباشند و سهم آورده متقاضی برای بقیه طرحها حداقل سی و پنج درصد (35%) خواهد بود.
ماده 13 ـ تعاونیهای که هفتاد درصد (70%) از اعضای آنان را ایثارگران شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا، فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، زنان، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، عشایر یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور و یا ترکیبی از آنان تشکیل میدهد حسب مورد با تأیید وزارت تعاون یا وزارت جهادکشاورزی ودیگر نهادهای ذیربط، از پرداخت تمام سهم آورده معاف میباشند.
ماده 14 ـ دستگاه تأیید کننده توجیه فنی و اقتصادی طرحهای ملی ـ فرهنگی، علمی، آموزشی و خوداشتغالی حسب مورد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان وآموزش پزشکی، آموزش و پرورش و کار و اموراجتماعی میباشند.
ماده 15 ـ بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب اعم از ملی و استانی را براساس شرایط مندرج در این آییننامه و متناسب با پیشرفت اجرای طرح در هر مرحله هم زمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شده در اختیار مجریان طرحها قرار دهند.با احتساب طول مدت اجرای طرح، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری برای طرحهای تولیدی، طرحهای آب و خاک، باغبانی، آبخیزداری و منابع طبیعی، احداث ساختمان سینما، چاپخانه، هتل، مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاههای علمی و آزاد و بیمارستانها حداکثر ده سال و برای سایر طرحها حداکثر هفت سال از زمان اولین پرداخت تسهیلات خواهد بود. تاریخ شروع بازپرداخت پس از تاریخ پیشبینی برای بهرهبرداری طرح که در ابتدا مشخص میگردد، تعیین میشود.
ماده 16 ـ ضوابط مربوط به وثیقه یا تضمین طرحهای ملی و استانی سرمایهگذاری بخش تعاونی و خصوصی به شرح زیر خواهد بود:
الف ـ کلیه مستحدثات، اموال و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آییننامه در وثیقه بانک عامل اعطاﺀکننده تسهیلات قرار خواهند گرفت و چنانچه براساس ضوابط موجود بانکهای عامل، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد، بانکهای عامل علاوه بر توثیق مستحدثات و اموال و داراییهای پیشبینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب میشوند، ملزمند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین از متقاضی نسبت به توثیق دیگر موارد موضوع قانون عدم الزام سپردن وثیقه ملکی به بانکها و دستگاهها و سایر مؤسسات و شرکتهای دولتی به منظور تسهیل امر سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال بیشتر در طرحهای تولیدی و صادراتی ـ مصوب 1380ـ اقدام نمایند. در مورد طرحهای زیربنایی آب و خاک آبخیزداری و منابع طبیعی و بخش فرهنگ، مجتمعهای خدماتی بین راهی و مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاههای علمیو آزاد که در محل ساختمان استیجاری تشکیل میشوند، تضمین تسهیلات اعطایی تنها از طریق دریافت سفته معتبر به میزان حداقل مندرج در قوانین و مقررات مربوط از متقاضی انجام خواهد شد. همچنین اراضی موضوع مواد (31) و (32) آییننامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح قانون واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1359 ـ براساس اجاره نامه و یا سند این اراضی توسط بانکها قابل توثیق است. در این موارد کل طرح اعم از زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته میشود.
ب ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به نیابت از طرف دولت بازپرداخت تمام یا قسمتی از اصل و سود کارمزد تسهیلات بانکی موضوع بند «ج» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور را حسب قوانین و مقررات موضوعه و یا شرایطی که تضمین آنها ضروری تشخیص داده میشود تضمین نموده و اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول این تسهیلات را در لوایح بودجه سالهای بعد منظور و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانکهای عامل پرداخت نماید.
ماده 17ـ کلیه دستگاههای اجرایی موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این آییننامه سیاستهای خود در زمینه تأمین یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی به متقاضیان بخشهای خصوصی و تعاونی شامل اولویت بخشها و زیربخشهای موردنظر و میزان یارانه سود و کارمزد مربوط در حوزه وظایفشان را تعیین و به نحو مقتضی به اطلاع عموم برسانند.
دستگاههای مذکور در سال 1381 میتوانند براساس مفاد موافقتنامه متبادله و با تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و استانها حسب مورد صرفاً از یکی از منابع اعتباری خود به شرح زیر برای تأمین یارانه سود و کارمزد تسهیلات استفاده نمایند:
الف ـ اعتبارات منظور در برنامه "کمکهای فنی و اعتباری‹‹ با رعایت مفاد بند ‹‹هـ›› تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور و این آییننامه برای تأمین حداکثر چهل درصد (40%) از سود و کارمزد متعلقه به تسهیلات اعطایی به طرحهای بخشهای خصوصی و تعاونی در حوزه وظایفشان.
ب ـ حداکثر تا بیست و پنج درصد (25%) از اعتبارات وجوه اداره شده موضوع بند «ط» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور و آییننامه اجرایی آن برای تأمین حداکثر چهل درصد (40%) سود و کارمزد تسهیلات اعطایی به طرحهای بخش خصوصی و تعاونی.
تبصره ـ در صورت عدم تأمین یارانه سود و کارمزد توسط دستگاههای اجرایی (ملی و استانی) معرفی کننده طرح، سود و کارمزد متعلق به تسهیلات بخش خصوصی و تعاونی موضوع این آییننامه براساس نرخهای مصوب شورای پول و اعتبار به طور کامل از متقاضیان استفاده از این تسهیلات دریافت خواهد شد.
بخش سوم ـ تسهیلات ملی
ماده 18ـ کلیه دستگاههای اجرایی موضوع این آییننامه که به معرفی طرحها به بانکهای عامل میپردازند، موظفند حداکثر تا پایان مرداد ماه سال 1381 فهرست طرحهای نیمه تمام خود را که واجد شرایط مندرج در ماده (11) این آییننامه میباشند به بانکهای عامل معرفی نمایند. چنانچه مجموع سقف تسهیلات هر بخش نسبت به مبلغ تسهیلات مورد نیاز طرحهای نیمه تمام همان بخش مازاد داشته باشد، دستگاههای اجرایی مرتبط با بخش میتوانند نسبت به تعیین میزان سقف اعتبار مورد نظر برای معرفی طرحهای جدید اشتغالزا در بخش مربوط با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام نمایند.
دستگاههای اجرایی طرحهای متقاضیان را به همراه گزارش توجیه اقتصادی (به استثنای طرحهای خود اشتغالی) مطابق سهمهای مندرج در جداول این آییننامه با تعیین میزان یارانه سود و کارمزد مربوط و منابع تأمین آن به بانکهای عامل معرفی خواهند نمود. بانکهای عامل موظفند در مورد طرحهای موضوع بند «الف» ماده (11) این آییننامه حداکثر ظرف مدت بیست روز و در مورد طرحهایکه در بانکهای عامل فاقد سابقه میباشند حداکثر ظرف مدت یک ماه مراتب را (با توجه به حوزه وظایف و اختیارات خود) به دستگاه اجرایی ذیربط اعلام و حداکثر یک هفته پس از این اعلام و تکمیل مدارک نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیان طرح اقدام نمایند.
تبصره 1ـ تأیید مجدد دستگاههای اجرایی ذیربط صرفاً به لحاظ پوشش تفاوت سود و کارمزد مورد تعهد دولت خواهد بود.
تبصره 2ـ در صورتی که طرحهای متقاضی تسهیلات دارای شرایط مساوی باشند اولویت در اعطای تسهیلات با طرحی است که واجد اشتغالزایی بیشتری باشد یا محل اجرای آن در مناطق توسعه نیافته باشد.
ماده 19ـ مهلت معرفی طرحهای سرمایهگذاری متقاضی استفاده از تسهیلات ملی این آییننامه به بانکهای عامل پایان بهمن ماه 1381 و مهلت عقد قرارداد بین متقاضیان و بانکهای عامل پایان مرداد ماه 1382 میباشد.
بخش چهارم ـ تسهیلات استانی :
ماده 20ـ سهم هر استان بر اساس مفاد بند (ج) تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور تعیین و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ خواهد شد.
ماده 21ـ گردش کار اعطای تسهیلات استانی به شرح زیر خواهد بود:
1ـ شورای برنامه ریزی و توسعه استان سهم بخشهای مختلف اقتصادی و سهم هر شهرستان را از تسهیلات استانی با رعایت مفاد تبصرههای (1) و (2) ماده (4) این آییننامه بر اساس شاخصهای مقرر در بند «ج» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور موضوع بند «ب» تصویبنامه شماره 6707/ت 26445هـ مورخ 28/2/1381 و همچنین ضوابط و سیاستهای مورد نظر برای پذیرش و تصویب طرحها در بخشها و فعالیتهای مختلف توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان تعیین و به کمیته برنامه ریزی شهرستان ابلاغ میکند
همچنین سهم مناطق توسعه نیافته توسط شورای برنامهریزی و توسعه استان تعیین میشود.
2ـ بانکهای عامل استان بر اساس سهمهای تعیین شده هر شهرستان توسط شورای برنامهریزی و توسعه استان، سهمهای مذکور را به همراه دستورالعملهای مربوط، حداکثر ظرف مدت پانزده روز از اعلام شورای برنامهریزی و توسعه استان به شعب بانک عامل در شهرستان ابلاغ مینمایند.
3ـ هر یک از مجریان طرحها اعم از طرحهای جدید یا نیمه تمام تقاضای خود را برای استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع تبصره (3) قانون بودجه به دستگاه اجرایی ذی ربط اعلام مینماید. دستگاه اجرایی طرحهای تعاونی (به استثنای طرحهای تعاونیهای روستایی) ادارات تعاون شهرستان (در صورت عدم وجود اداره در سطح شهرستان اداره کل تعاون استان) میباشد و در بررسی و تصویب طرحهای تعاونی هماهنگیهای لازم با دستگاههای اجرایی تخصصی مربوط در شهرستان (استان) صورت میگیرد.
4ـ دستگاههای اجرایی و ادارات تعاون موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آییننامه طرحهای مورد نظر را با رعایت اولویتهای مربوط از جمله اولویت طرحهای نیمه تمام و طرحهای با اشتغالزایی بیشتر انتخاب و به کمیته برنامه ریزی شهرستان (فرمانداری شهرستان) ارسال نمایند.
5ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آییننامه فهرست طرحهای نیمه تمام را که از تسهیلات اعتباری تبصرههای تکلیفی سنواتی استفاده نمودهاند به دبیرخانه کمیته برنامهریزی شهرستان ارسال دارند.
6ـ کمیته برنامهریزی شهرستان موظف است با رعایت الزامات قانونی، ضوابط و سیاستهای منطقهای مورد نظر شورای برنامه ریزی و توسعه استان، طرحهای موضوع فهرستهای دریافتی از بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی تخصصی و ادارات تعاون را در جلسات گروه کارشناسی کمیته برنامهریزی شهرستان متشکل از نمایندگان فرمانداری، دستگاه اجرایی ذی ربط (حسب مورد)، بانک عامل (حسب مورد)، اداره تعاون، اداره کار و امور اجتماعی و نماینده دفتر مناطق محروم مستقر در استان (در مورد طرحهای مناطق توسعه نیافته با حق رای) و نماینده سازمان مدیریت و برنامهریزی استان مطرح نموده و طرحهای موجه را به بانک عامل ارسال دارد.
7ـ بانکهای عامل موظفند حداکثر تا پانزده روز نتیجه بررسیهای خود را در مورد طرحهای ارسالی همراه با تعیین سهم آورده مجری و تسهیلات اعتباری مورد نیاز به تفکیک سرمایهگذاری ثابت و سرمایه در گردش به دبیرخانه کمیته برنامه ریزی شهرستان ارسال نمایند.
8ـ کمیته برنامهریزی شهرستان موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز با حضور نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان طرحهای تأیید شده توسط بانکهای عامل را بدون تغییر در اعتبار پیشنهاد شده توسط بانکهای مذکور تصویب یا رد و نتیجه را به بانکهای عامل اعلام نماید.
تبصره ـ بانکهای عامل موظفند حسب مورد تغییرات مورد نظر کمیته برنامهریزی شهرستان در خصوص مبانی طرحها (از قبیل ظرفیت و نوع تولید) را بررسی و نتیجه را حداکثر ظرف مدت ده روز مجددا برای تصویب طرحها به کمیته برنامهریزی شهرستان با حضور نماینده سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اعلام نمایند.
9ـ اعطای تسهیلات به طرحهای خود اشتغالی تا سقف سی میلیون (000/000/30) ریال با معرفی اداره کار و امور اجتماعی شهرستان و طرحهای آب و خاک، آبیاری تحت فشار، آبخیزداری و منابع طبیعی و اصلاح مراتع، امور عشایر و بهسازی و بهداشتی کردن کارگاههای قالیبافی با معرفی مدیریت جهاد کشاورزی و اداره تعاون شهرستان (حسب مورد) توسط بانک عامل صورت خواهد گرفت.
10ـ به منظور جلوگیری از تداخل وظایف و رعایت الزامات قانونی، کلیه دستگاههای اجرایی محلی، ادارات تعاون و نهادها و سازمانهای حمایتی که بر اساس اختیارات قانونی خود متقاضیان را برای بهره گیری از تسهیلات خود اشتغالی موضوع این آییننامه به بانکهای عامل معرفی مینمایند موظفند همزمان با معرفی طرحها و متقاضیان به بانکهای عامل مشخصات طرحها و افراد استفاده کننده از این تسهیلات را به سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها (دبیرخانه اجرایی ----تبصره) اعلام نمایند.
11ـ رعایت مفاد جزﺀ (5) بند «ب» تبصره (4) قانون بودجه سال 1381 کل کشور در ارتباط با اولویت افراد بازخرید شده موضوع تبصره مذکور در استفاده از تسهیلات موضوع این آییننامه و همچنین رعایت احکام مندرج در ماده (57) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اولویت ایثارگران در تمامیبرنامههای اشتغالزایی و اعطای امتیازات و تسهیلات از سوی تمامیمراجع ذیربط در اعطای تسهیلات موضوع این آییننامه الزامیاست.
ماده 22ـ زمان تصویب طرح در کمیته برنامهریزی شهرستان و معرفی به بانکهای عامل تا پایان سال 1381 و زمان عقد قرارداد تا پایان مرداد ماه سال 1382 خواهد بود.
تبصره ـ زمانهای مندرج در این ماده در خصوص طرحهای سرمایه گذاری متقاضی استفاده از اعتبار متمرکز (در اختیار رییس جمهور), موضوع جزﺀ 1ـ1 قسمت ب جدول شماره یک پیوست این آیین نامه , به ترتیب تا پایان آبان ماه و پانزدهم اسفند ماه سال 1382 خواهد بود
فصل چهارم ـ موارد خاص
ماده 23ـ تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و سایر ماکیان و وارد کنندگان و توزیع کنندگان نهادههای طیور با معرفی وزارت جهاد کشاورزی و تسهیلات مربوط به کارخانجات فرآوری چای با معرفی کمیته موضوع مصوبه شماره 1614/34 مورخ 10/12/1378 شورای اقتصاد توسط بانکهای عامل پرداخت خواهد شد.
تبصره 1 (اصلاحی 19/08/1381)ـ در صورتی که تعاونیها و اتحادیههای تخصصی موضوع فعالیتهای ماده (23) این آییننامه تأمین بخشی از نهادههای مورد نیاز را به عهده گیرند قسمتی از تسهیلات موضوع این ماده متناسب با حجم تعهدات آنها با شرایط مربوط به اعطای تسهیلات به بخش دولتی با معرفی دستگاههای موضوع ماده (23) این آییننامه توسط بانکهای عامل به آنها پرداخت خواهد شد
تبصره 2(الحاقی 19/08/1381)ـ دوره مصرف و بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش واحدها و تشکلهای مرغداری، واردکنندگان و توزیع کنندگان نهادههای طیور از زمان انعقاد قرارداد متقاضی با بانک به مدت یک سال تعیین میگردد.نرخ سود و کارمزد تسهیلات بانکی تشکلهای مرغداری مانند تعاونیها و اتحادیههای تولیدی که فقط برای مصرف خود اقدام به واردات نهادههای طیور میکنند، نرخ بخش کشاورزی میباشد و نرخ سود و کارمزد سایر واردکنندگان براساس نرخ بخش خدمات محاسبه خواهدشد.
ماده 24ـ نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی به اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند «ن» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور مطابق دستور العمل اجرایی تبصره (28) قانون بودجه سال 1377 کل کشور که توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده است، خواهد بود.
ماده 25ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف موضوع تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور موظف است:
1ـ در جهت تسهیل امر ازدواج ایثارگران، دانشجویان، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر اقشار با استفاده از منابع اعتباری قرض الحسنه بانکها و بر اساس دستورالعمل جداگانهای مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت که حداکثر یک ماه پس از تصویب این آییننامه، با هماهنگی وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی جوانان تهیه خواهد نمود نسبت به اعطای وام قرض الحسنه مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق از طریق بانکهای عامل اقدام نماید.
2ـ در اجرای بند «ب» ماده (181) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، از محل منابع قرض الحسنه و در صورت عدم تکافو تسهیلات بانکی مورد نیاز با معرفی وزارت کشور تسهیلات اعتباری در اختیار مالکان واحدهای مسکونی، تجاری، صنعتی، معدنی، کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه در شهر و روستا قرار خواهد گرفت. خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوازم خانگی و همچنین ماشین آلاتی که ممر معاش آنها بوده ودر اثر حوادث غیر مترقبه دچار خسارت گردیدهاند، به تشخیص وزارت کشور میتوانند از تسهیلات اعتباری موصوف استفاده نمایند. مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده مطالبات معوق سال های قبل نظام بانکی توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تأمین و پرداخت خواهد شد.
تبصره ـ وزارت کشور میتواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به دستگاههای اجرایی ذیربط واگذار نماید.
3ـ بانکهای عامل، با استفاده از منابع قرض الحسنه تسهیلات مورد نیاز صندوقهای قرض الحسنه رفاه دانشجویان وابسته به وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دانشگاههای کشور را حداکثر یک ماه پس از تصویب این آییننامه تأمین و به آنان ابلاغ مینمایند.
4ـ به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاههای دانشجویی بر اساس دستورالعمل جداگانهای که حداکثر تا بیست روز پس از تصویب این آییننامه به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و در آن سهم وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش مشخص خواهد شد، بانکهای عامل نسبت به تأمین تسهیلات بانکی مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق اقدام خواهند نمود.
5ـ در اجرای ماده (8) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت، به ایثارگران و کارگران ـ مصوب 1373ـ تسهیلات مورد نیاز جهت خرید سهام کارخانجات و شرکتهای دولتی با رعایت مواد (2) و (12) قانون مزبور در اختیار شرکت سرمایهگذاری شاهد و شرکتهای تعاونی یا سهامیایثارگران، رزمندگان و بسیجیان قرار خواهد گرفت.بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور دستورالعملهای لازم را به طور جداگانه حداکثر بیست روز پس از تصویب این آییننامه تهیه و به بانکهای عامل ابلاغ مینمایند.
6ـ در اجرای بند «ز» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور، تسهیلات لازم از منابع سیستم بانکی و با معرفی دستگاههای ذیربط برای تأمین مسکن سی و پنج هزار نفر از آزادگان، خانواده معظم شهدا، مفقودین و جانبازان بیست و پنج درصد به بالا تأمین خواهد شد. اعتبار لازم برای پرداخت تفاوت سود و کارمزد تسهیلات این بند از محل اعتبار بند «الف» تبصره (15) قانون بودجه سال 1381 کل کشور تأمین میشود.
تبصره ـ سقف تسهیلات موضوع این بند، شرایط، نوع و میزان حمایتها مطابق مفاد بند «الف» تبصره (15) قانون بودجه سال 1381 کل کشور و دستورالعملی که مشترکاً توسط سازمان مدیریت وبرنامهریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی دستگاههای ذیربط حداکثر ظرف مدت بیست روز پس از تصویب این آییننامه تهیه خواهد شد، میباشد.
ماده 26ـ در اجرای بند «و» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور، در جهت رفع حوایج ضروری کارکنان بازنشسته کشوری و لشگری به نسبت (2) و (1) مبلغ دویست و ده میلیارد ریال تسهیلات اختصاص مییابد.
پنجاه درصد (50%) از مبلغ مذکور توسط صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری و پنجاه درصد بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی تأمین میشود.
1ـ کل تسهیلات مذکور با نرخ کارمزد دوازده درصد (12%) توسط بانک عامل با اقساط سه ساله در اختیار بازنشستگان قرار میگیرد و مابهالتفاوت نرخ سود سهم بانکها با حداقل نرخ کارمزد بخش خدمات توسط دولت تضمین خواهد شد.
2ـ دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده به صورت مشترک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور حداکثر ظرف مدت بیست روز پس از تصویب این آییننامه تهیه وابلاغ خواهد شد
ماده 27ـ تسهیلات موضوع بندهای (15) و (16) جدول شماره (6) موضوع این آییننامه به متقاضیان معرفی شده از سوی شرکتهای گاز استانی و واحدهای شهرستانی و شرکتهای آب و فاضلاب به ازاﺀ هر واحد مسکونی برای گازرسانی یک میلیون (000/000/1) ریال و برای فاضلاب داخل منازل دو میلیون (000/000/2) ریال به ازای هر انشعاب، با دوره بازپرداخت دو ساله بر اساس توزیع استانی موضوع جدول شماره (8) این آییننامه، توسط بانکهای عامل اعطاﺀ خواهد شد.
ماده 28ـ در اجرای قسمت آخر بند «ج» تبصره (3) قانون بودجه سال 1381 کل کشور مبلغ یکصد میلیارد (000/000/000/100) ریال از تسهیلات موضوع این آییننامه به منظور ایجاد اشتغال مولد فارغ التحصیلان دانشگاهها با اولویت ایثارگران فارغ التحصیل شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا و جلوگیری از فرار مغزها، با معافیت سهم آورده متقاضی اختصاص مییابد.
تبصره 1ـ کمیتهای متشکل از دفتر فناوری ریاست جمهوری (دبیرخانه کمیته)، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، سازمان ملی جوانان، وزارتخانههای علوم.تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه اجرایی ذیربط (حسب مورد) تشکیل و نسبت به بررسی و پذیرش طرحها اقدام خواهد کرد.
تبصره 2ـ دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده شامل شرایط فارغ التحصیلان، میزان وام، نوع پروژهها و ... به صورت مشترک توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری حداکثر ظرف مدت بیست روز پس از تصویب این آییننامه تهیه و ابلاغ میشود.
تبصره 3ـ تأمین یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی ماده صرفاً از طریق راه کارهای پیش بینی شده در ماده (17) این آییننامه امکان پذیر میباشد.
ماده 29ـ متقاضیان اجرای طرحهای سرمایه گذاری ملی و استانی در بخش تعاونی و خصوصی در دوران بهره برداری از طرحها به کارگیری نیروی جدید با اولویت بیکاران ثبت نام شده در مراکز کاریابی و ادارات کل کار و امور اجتماعی را متعهد میگردند.
فصل پنجم ـ نظارت
ماده 30ـ به منظور اعمال نظارت و ارزیابی چگونگی اعطای تسهیلات، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل در ارتباط با اعطای تسهیلات موضوع این آییننامه به طرحهای سرمایهگذاری بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی و سایر موارد مندرج در جداول پیوست این آییننامه، مراجع مذکور موظف به اجرای موارد مشروحه زیر میباشند:
1ـ بانکهای عامل موظفند هر سه ماه یکبار گزارش تسهیلات اعطایی این آییننامه را به تفکیک مورد مصرف به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نمایند.
2ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس گزارش دریافتی از بانکهای عامل (موضوع بند 1) هر سه ماه یک بار گزارشهای لازم را به تفکیک قید شده در گزارش بانکهای عامل به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه نماید و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اطلاعات گزارشهای دریافتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در صورت لزوم، به دستگاههای اجرایی ارایه مینماید.
3ـ بانکهای عامل موظفند گزارشهای مربوط به طرحهای سرمایهگذاری بخشهای تعاونی و خصوصی (ملی و استانی) موضوع این آییننامه را با ذکر تعداد نیروی انسانی مورد نیاز آنها حسب مورد به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مربوط ارایه نمایند. سازمان یاد شده در صورت لزوم اطلاعات دریافتی را به دستگاههای اجرایی دیگر ارایه مینمایند.
4ـ بانکهای عامل موظفند در پایان هر ماه مشخصات طرحهای سرمایهگذاری را که قرارداد آنها با متقاضیان منعقد شده است، بر اساس چارچوبی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد به سازمان مذکور ارایه نمایند.
5ـ دستگاههای اجرایی ذیربط در مورد تسهیلات ملی این آییننامه موظفند آمار و اطلاعات طرحهای مورد نظر خود (اعم از طرحهای موضوع بند «الف» ماده (11) این آییننامه و طرحهای جدید) را همزمان با معرفی آنها به بانکهای عامل بر اساس چارچوبی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین و ابلاغ خواهد کرد به سازمان مذکور ارسال نمایند.
6ـ کلیه دستگاههای اجرایی ملی و استانی موظفند تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده جدید در هر استان را در بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی هر سه ماه یک بار با ذکر مشخصات واحد و فرد به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (استان) اعلام نمایند.
ماده 31ـ دفتر امور مناطق محروم کشور نهاد ریاست جمهوری مسؤولیت نظارت بر سهم مناطق توسعه نیافته از تسهیلات تبصره (3) را بر عهده دارد، بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی ذی ربط در مورد سهم مناطق توسعه نیافته با دفتر یاد شده همکاری مینمایند.
معاون اول رییس جمهور- محمدرضا عارف
جدول شماره (1) : خلاصه تغییر در مانده تسهیلات تبصره 3 قانون بودجه سال 1381
ارقام به میلیارد ریال
موضوع تسهیلات | تغییر در مانده | ||||||
جاری (در گردش ) | سرمایه ای | جمع | |||||
غیر دولتی | دولتی | غیر دولتی | دولتی | غیر دولتی | دولتی | ||
الف | تسهیلات با اهداف اجتماعی و فرهنگی | 40 | 105 | 5 | 100 | 45 | 205 |
1 | قرض الحسنه ازدواج | 40 | 0 | 0 | 0 | 40 | 0 |
2 | صندوق های رفاه دانشجویی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | تأمین کالاهای اساسی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | واگذاری سهام به ایثارگران | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 |
5 | الگوی مصرف مسکن | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | رفع حوائج بازنشستگان | 0 | 105 | 0 | 0 | 0 | 105 |
7 | مسکن استیجاری | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | چاپ کتب درسی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | تکمیل خوابگاههای دانشجویی | 0 | 0 | 0 | 100 | 0 | 100 |
ب | تسهیلات با اهداف اشتغالزایی | 0 | 0 | 2148 | 0 | 2148 | 0 |
1 | استانی | 0 | 0 | 2048 | 0 | 2048 | 0 |
1-1 | اعتبار متمرکز (در اختیار رئیس جمهور) | 0 | 0 | (500) | 0 | (500) | 0 |
2 | ملی( موضوع بند چ – تبصره 3) | 0 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 |
ج | تسهیلات با اهداف ارائه خدمات تنظیم بازار | 0 | 0 | 88 | 0 | 88 | 0 |
1 | اتحادیه و شرکتهای تعاونی مصرف، مسکن، آموزش وپرورش | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | کالارسانی به مردم و نیروهای مسلح (سازمان اتکا ) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | اتحادیه مصرف کارکنان دولت و کارگران | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | تعاونیهای مصرف و مسکن کارکنان هیئتهای علمی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | اجرای مفاد بند «ن» تبصره 3 قانون بودجه سال 81 | 0 | 0 | 88 | 0 | 88 | 0 |
6 | شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | اتحادیه مرکزی تعاون روستایی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | تعاونیهای مصرف و مسکن سازمان نظام پزشکی | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | حمایت از تولیدات شیلات و آبزیان | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
د | تسهیلات با اهداف تولیدی و زیربنایی | 0 | 0 | 869 | 845 | 869 | 845 |
1 | طرحهای زیربنایی دولتی | 0 | 0 | 0 | 845 | 0 | 845 |
2 | حوادث غیر مترقبه | 0 | 0 | 280 | 0 | 280 | 0 |
3 | توسعه فضاها و فعالیتهای آموزشی و فرهنگی | 0 | 0 | 105 | 0 | 105 | 0 |
4 | طرحهای تولیدی و خدماتی حائز اهمیت و ارتقاء کیفیت | 0 | 0 | 409 | 0 | 409 | 0 |
5 | طرحهای زیر بنایی حائز اهمیت و ارتقاء کیفیت | 0 | 0 | 75 | 0 | 75 | 0 |
| جمع | 40 | 105 | 3110 | 945 | 3150 | 1050 |
جدول شماره (2): فهرست شرکتهای دولتی استفاده کننده از تسهیلات بانکی
ارقام:میلیاردریال
شماره | ردیف بودجه ای | -عنوان شرکت | سقف مجاز تسهیلات | بازپرداخت | تسهیلات تکلیفی تضمینی ( تغییر در مانده ) |
1 | 200100 | سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران | 500000 | 500000 | |
2 | 201000 | شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سپیدرود | 9400 | 5500 | |
3 | 201500 | شرکت سهامی شیلات ایران | | 7/6269 | |
4 | 202500 | شرکت سهامی کشت و صنعت دامپروری مغان | 38000 | 8721 | |
5 | 202600 | شرکت سهامی کشت و صنعت شهید بهشتی | 8000 | | |
6 | 202700 | شرکت سهامی کشت و صنعت شهید رجایی | 1450 | | |
7 | 203000 | شرکت سهامی کشت و صنعت جیرفت | 7000 | 1019 | |
8 | 203500 | شرکت سهامی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه | 22410 | | |
9 | 203700 | شرکت سهامی خاص توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن | 669000 | | |
10 | 203900 | شرکت پشتیبانی امور دام کشور | 3700000 | 3700000 | |
11 | 205500 | شرکت سهامی مجتمع گوشت فارس | 34000 | 27000 | 20000 |
12 | 208000 | شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران | 40000 | 40000 | |
13 | 219800 | شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران | 702672 | 402672 | 310000 |
14 | 2200000 | شرکت ملی نفت ایران | | 975000 | |
15 | 220500 | شرکت ملی گاز ایران | 140000 | 15000 | |
16 | 221000 | شرکت سهامی تولید و انتقال نیروی برق ایران (توانیر) | 3340000 | 3000000 | 210000 |
17 | 230000 | شرکت ملی فولاد ایران | 200000 | 6/665263 | |
18 | 230110 | شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان | 700000 | 8/282033 | |
19 | 230160 | شرکت سهامی سنگ آهن مرکزی ایران | 30000 | | |
20 | 230430 | شرکت سهامی فولاد خوزستان | 300000 | 165756 | 50000 |
21 | 230460 | شرکت سهامی فولاد مبارکه | 700000 | 160000 | |
22 | 230500 | شرکت ملی صنایع مس ایران | 1400000 | | |
23 | 231000 | شرکت سهامی آلومینیوم ایران | 50000 | | 25000 |
24 | 231500 | سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران | 70000 | | 30000 |
25 | 232000 | شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران | 1000000 | | |
26 | 234500 | شرکت سهامی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران | 100000 | 45320 | 85000 |
27 | 234620 | شرکت سهامی صنایع آذرآب | 8000 | | |
28 | 234660 | شرکت سهامی هپکو | 107500 | 1/50502 | |
29 | 234700 | شرکت سهامی تکنوتار | 5000 | 5000 | |
30 | 234720 | شرکت سهامی آهنگری تراکتورسازی ایران | 10000 | 10000 | |
31 | 234730 | شرکت سهامی ریخته گری تراکتورسازی ایران | 50000 | 1/11573 | |
32 | 234740 | شرکت سهامی موتورسازان تراکتورسازی ایران | 30000 | 25000 | |
33 | 234760 | شرکت سهامی نیرپارس | 5500 | 5500 | |
34 | 234790 | شرکت سهامی تکنیکان | 2000 | 600 | |
35 | 234820 | شرکت سهامی کشتی سازی اروندان | 5000 | | |
36 | 234860 | شرکت سهامی بازرگانی تراکتورسازی | 5727 | 5/2655 | |
37 | 234870 | شرکت سهامی کمباین سازی ایران | 30000 | 20000 | |
38 | 234900 | شرکت سهامی صنعتی دریایی ایران | 100000 | 53000 | |
39 | 237000 | شرکت سهامی دخانیات ایران | | 02/63441 | |
40 | 246000 | شرکت سهامی ماشین سازی اراک | 47540 | 24000 | |
41 | 246500 | شرکت سهامی ماشین سازی تبریز | 62000 | | |
42 | 249500 | شرکت سهامی تولیدی ادوات کشاورزی اراک | 2500 | 1250 | |
43 | 251000 | شرکت سهامی تراکتورسازی ایران | 285000 | 3/167639 | |
44 | 251500 | شرکت سهامی کشتی سازی خلیج فارس | 5000 | | |
45 | 254000 | شرکت سهامی صنایع الکترونیک | 200000 | 5000 | 200000 |
46 | 254100 | شرکت سهامی صنایع قطعات الکترونیک | | 3000 | |
47 | 254500 | شرکت سهامی صنایع هواپیمایی ایران (صها) | 100000 | | |
48 | 255000 | شرکت سهامی پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران ایران (پنها) | 95000 | | |
49 | 255100 | شرکت سهامی هلیکوپترسازی ایران (هسا) | 100000 | 83254 | |
50 | 256500 | شرکت سهامی تولیدی و تجهیزات ایمنی راهها | 3000 | 1500 | |
51 | 257000 | شرکت سهامی شهرکهای صنعتی ایران | 80000 | 6500 | |
52 | 257400 | شرکت سهامی واگن پارس | 100000 | 60000 | |
53 | 261000 | شرکت سهامی غله کشور | 6000000 | 6000000 | |
54 | 262500 | شرکت سهامی فرش ایران | 37000 | 37000 | |
55 | 263000 | شرکت سهامی سازمان صنایع دستی ایران | | 60000 | |
56 | 263450 | شرکت سهامی صنایع ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران | 5000 | | |
57 | 263500 | شرکت سهامی خدمات حمایتی کشاورزی | 1650000 | 1650000 | |
58 | 265000 | شرکت سهامی سازمان تعاون مصرف شهر و روستا | 250000 | 250000 | |
59 | 265500 | شرکت گسترش خدمات بازرگانی | 1800000 | 1800000 | |
60 | 267000 | سازمان خصوصی سازی ایران | | 2000 | |
61 | 267500 | سازمان حسابرسی | | 400 | |
62 | 268500 | سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | 80000 | 60000 | |
63 | 273600 | شرکت سهامی مزرعه نمونه ارتش ایران | 7130 | 6/1018 | |
64 | 280500 | شرکت سهامی راه آهن جمهوری اسلامی ایران | 100000 | 75000 | |
65 | 281000 | شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی | 200000 | | |
66 | 281100 | شرکت سهامی خاص هتلهای ایران | | 2300 | |
67 | 281200 | شرکت هواپیمایی ایران ایرتور | 200000 | | |
68 | 281500 | شرکت خدمات هوایی کشور – آسمان | 240000 | 18000 | |
69 | 285110 | شرکت سهامی عمران شهر جدید هشتگرد | 6000 | 3100 | 2300 |
70 | 285120 | شرکت سهامی عمران شهر جدید پرند | 3000 | 922 | 1100 |
71 | 285130 | شرکت سهامی عمران شهر جدید پردیس | 5000 | | 1900 |
72 | 285140 | شرکت سهامی عمران شهر جدید اندیشه | 2500 | 750 | 1000 |
73 | 285150 | شرکت سهامی عمران شهر جدید مهاجران | 1000 | | 350 |
74 | 285160 | شرکت سهامی عمران شهر جدید عالی شهر | 1000 | | 350 |
75 | 285180 | شرکت سهامی عمران شهر جدید گل بهار | 4500 | | 1700 |
76 | 285190 | شرکت سهامی عمران شهر جدید سهند | 3000 | 300 | 1100 |
77 | 285200 | شرکت سهامی عمران شهر جدید بهارستان | 5000 | 5/2227 | 1900 |
78 | 285210 | شرکت سهامی عمران شهر جدید صدرا | 3000 | 1500 | 1100 |
79 | 285220 | شرکت سهامی عمران شهر جدید بینالود | 3000 | 400 | 1100 |
80 | 285300 | شرکت سهامی عمران شهر جدید فولادشهر | 3000 | 2000 | 1100 |
81 | 285400 | شرکت سهامی عمران شهر جدید مجلسی | 2500 | | 1000 |
82 | 286500 | سازمان ملی زمین و مسکن | 790000 | | 9000 |
83 | 286650 | شرکت عمران و بهسازی شهری | 100000 | | 20000 |
84 | 287000 | گروه ملی صنعتی فولاد ایران | 70000 | 50000 | |
85 | 290720 | شرکت سهامی تولید و بسته بندی فرآورده های گوشتی کشور | 50000 | 50000 | |
86 | 290800 | شرکت سهامی خدمات صنعتی تراکتورسازی ایران | 9000 | 4000 | |
87 | 290820 | شرکت سهامی مرکز پژوهش و مهندسی جوش ایران | 1000 | | |
88 | 290950 | شرکت سهامی پرس ایران | 7000 | 8000 | |
89 | 291130 | شرکت سهامی پتروشیمی خراسان | | 97837 | |
90 | 291140 | شرکت سهامی پتروشیمی تبریز | | 239635 | |
91 | 291210 | شرکت مهندسی و قطعات ماشین آلات راهسازی ایران | 6000 | 1500 | |
92 | 291350 | شرکت سهامی مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران | 100000 | | |
93 | 291370 | شرکت ماشینهای الکتریکی سنگین جوین | 35000 | 7/34457 | |
94 | 291380 | شرکت دیزل سنگین ایران | 20000 | 15350 | |
95 | 291390 | شرکت گسترش انفورماتیک ایران | 6000 | 3375 | |
96 | 291410 | شرکت سهامی تولید سموم علف کش | 5000 | | |
97 | 291420 | شرکت سهامی نصب صنایع آذرآب | 12750 | 4250 | |
98 | 291490 | شرکت سهامی احداث صنعت | 100000 | | |
99 | 291500 | شرکت سهامی فولاد اسفراین | 7000 | 3/6465 | |
100 | 291540 | شرکت سهامی صنایع آموزشی | 10000 | | |
101 | 291570 | شرکت سهامی تجهیزات مدارس ایران | 10000 | 9000 | |
102 | 291640 | مرکز تهیه و توزیع کالا | 100000 | 100000 | |
103 | 293210 | شرکت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک | | 5004 | |
104 | 293940 | شرکت سهامی فولاد آذربایجان | 60000 | | |
105 | 293950 | شرکت سهامی صنایع فولاد کرمان | 6000 | 12415 | |
106 | 294000 | شرکت سهامی تولید آلومینای ایران | 50000 | | |
107 | 294100 | شرکت سهامی پتروشیمی تندگویان | | 35834 | |
108 | 294170 | شرکت سهامی لوله گستر اسفراین | 80000 | 24000 | |
109 | 294180 | شرکت سهامی توس پیوند | 13000 | 5/7632 | |
110 | | سقف شناور (در اختیار رییس جمهور) | | | 50000 |
| جمع | | 27460079 | 7/21274643 | 845000 |
جدول شماره (3): تسهیلات بانکی کوتاه مدت (یک ساله) برای تامین کالاهای اساسی توسط دستگاه های مباشر دولت و شرکت های دولتی در سال 1381
ارقام:میلیاردریال
شماره | ردیف بودجه ای | -عنوان دستگاه اجرایی/ شرکت | سقف مجاز تسهیلات | باز پرداخت | تغییر در مانده |
1 | 200100 | سازمان مرکزی تعاون روستایی | 500 | 500 | |
2 | 203900 | شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور | 3700 | 3700 | |
3 | 261000 | شرکت سهامی غله کشور | 9800 | 9800 | |
4 | 262500 | شرکت سهامی فرش ایران | 37 | 37 | |
5 | 263500 | شرکت سهامی خدمات حمایتی کشاورزی | 1650 | 1650 | |
6 | 265000 | شرکت سهامی سازمان تعاون مصرف شهر و روستا | 250 | 250 | |
7 | 265500 | سازمان گسترش خدمات بازرگانی | 1800 | 1800 | |
8 | 208000 | شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران | 40 | 40 | |
جمع کل | | | 13977 | 13977 | |
جدول شماره (4) : سایر تسهیلات جاری بخش دولتی
ارقام: میلیارد ریال
شماره | دستگاه اجرایی/ شرکت | موضوع تسهیلات | سقف مجاز تسهیلات پرداختی | باز پرداخت | تغییر در مانده |
1 | سازمانهای بازنشستگی کشوری و لشکری | رفع حوائج بازنشستگان | 105 | - | 105 |
2 | سازمان اتکا | سازمان اتکا | 50 | 50 | - |
3 | وزارت مسکن و شهرسازی | مسکن استیجاری | 100 | 100 | - |
4 | وزارت جهاد کشاورزی | تهیه و تدارک بذور پنبه، دانه های روغنی و چغندر قند | 50 | 50 | - |
جمع | 305 | 200 | 105 |
جدول شماره (5) : سایر تسهیلات سرمایه گذاری بخش دولتی
ارقام: میلیارد ریال
شماره | دستگاه اجرایی/ شرکت | موضوع تسهیلات | سقف مجاز تسهیلات پرداختی | بازپرداخت | تغییر در مانده |
1 | دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی | خوابگاههای دانشجویی | 100 | - | 100 |
جمع | 100 | 0 | 100 |
جدول شماره (6): تسهیلات برای امور جاری بخش غیر دولتی
ارقام:میلیاردریال
شماره | موضوع تسهیلات | تسهیلات پرداختی | بازپرداخت | تغییر در مانده |
1 | اتحادیه، صندوق و شرکت های تعاونی مصرف و مسکن کارکنان آموزش و پرورش | 120 | 120 | |
2 | سرمایه در گردش بخش کشاورزی (تبصره 4 قوانین بودجه سال 76 و قبل از آن) (شامل اعطای تسهیلات به باغداران زیتون) | 1600 | 1600 | |
3 | اتحادیه تعاونیهای مرزنشینان | 10 | 10 | |
4 | اتحادیه مرکزی تعاونیهای عشایری | 30 | 30 | |
5 | اتحادیه مصرف کارکنان دولت | 70 | 70 | |
6 | اتحادیه مرکزی تعاونیهای مصرف کارگران(امکان) | 15 | 15 | |
7 | قرض الحسنه ازدواج | 400 | 360 | 40 |
8 | تعاونیهای مصرف و مسکن اعضای هیأتهای علمی | 20 | 20 | |
9 | خود کفایی در تأمین گوشت قرمز و پودر ماهی* | 1500 | 1500 | |
10 | چاپ کتب درسی (شرکت افست و چاپ و نشر) | 75 | 75 | |
11 | سرمایه در گردش و احد های صنعتی موضوع مصوبه شماره 41955/ت20153 مورخ 14/10/1377 هیأت وزیران | 200 | 200 | |
12 | سرمایه در گردش و احد های مرغداران و سایر ماکیان و و ارد کنندگان و توزیع کنندگان نهاده های طیور | 1500 | 1500 | |
13 | سرمایه در گردش تولید کنندگان پنبه و و احدهای نساجی (صندوق پنبه ایران) | 250 | 250 | |
14 | سرمایه در گردش کارخانجات فناوری چای | 480 | 480 | |
15 | لوله کشی گاز داخل منازل | 100 | 50 | 50 |
16 | لوله کشی فاضلاب داخل منازل | 50 | 25 | 25 |
17 | تامین نقدینگی کارخانه های روغن کشی زیتون برای خرید زیتون از زیتون کاران | 300 | 300 | |
18 | سرمایه در گردش اتحادیه مرکزی تعاون روستایی | 500 | 500 | |
19 | سرمایه در گردش اتحادیه و شرکت تعاونی مصرف و مسکن سازمان نظام پزشکی | 600 | 600 | |
20 | حمایت از تولید و ایجاد زمینه رقابتی محصولات تولیدی زیر بخش شیلات و آبزیان | 250 | 250 | |
21 | سرمایه در گردش صنوف تولیدی *** | 70 | 70 | |
| جمع | 8140 | 8025 | 115 |
جدول شماره (7): تسهیلات مربوط به طرحهای تولیدی، خدماتی و فرهنگی حائزاولویت و ارتقاء ، کیفیت بخش غیردولتی (ملی)
ارقام: میلیارد ریال
ردیف | -عنوان دستگاه اجرایی | تغییر در مانده | ملاحظات |
1 | وزارت صنایع و معادن | 198 | شامل 120 میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز تصویب نامه شماره 41955/ت 20153هـ مورخ 14/10/77 هیأت وزیران 20 میلیارد ریال برای متقاضیان احداث آزمایشگاههای همکار صنایع با معرفی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران |
2 | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | 34 | |
3 | وزارت جهاد کشاورزی | 66 | آب تهران در حوزه های سد لتیان و کرج اختصاص دارد |
4 | وزارت نیرو | 58 | شبکه های آبیاری و زهکشی و طرحهای زودبازده |
5 | وزارت آموزش و پرورش | 46 | ایجاد مدارس غیرانتفاعی |
6 | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | 13 | تعمیر و ساخت واحدهای بهداشتی و درمانی |
7 | سازمان صدا و سیما | 12 | اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان برنامه ، شرکتهای تبلیغاتی، خبرنگاران آزاد و طرحهای فرهنگی و هنری |
جمع | 427 | |
جدول شماره (8) – توزیع استانی تسهیلات موضوع بند ج تبصره 3 قانون بودجه سال 1381 برای لوله کشی گاز و فاضلاب داخل منازل در استانها
( میلیون ریال )
ردیف | نام استان | سهمیه از تسهیلات لوله کشی فاضلاب | سهمیه از تسهیلات لوله کشی گاز |
1 | استان آذربایجان شرقی | 000/9 | 300/2 |
2 | استان آذربایجان غربی | 000/8 | 200/3 |
3 | استان اردبیل | 000/3 | 000/1 |
4 | استان اصفهان | 500/3 | 700/4 |
5 | استان ایلام | - | 500 |
6 | استان بوشهر | - | 900 |
7 | تهران بزرگ | 000/4 | 500/12 |
8 | توابع تهران | 000/5 | 700(کرج) |
9 | استان چهارمحال و بختیاری | 000/2 | 700 |
10 | استان خراسان | 000/8 | 300/1 |
11 | مشهد | - | 800/4 |
12 | استان خوزستان | 000/2 | 500 |
13 | اهواز | - | 700/1 |
14 | استان زنجان | 000/1 | 500 |
15 | استان سمنان | 500/1 | 300 |
16 | استان سیستان و بلوچستان | - | 800 |
17 | استان فارس | 500/5 | 700 |
18 | شیراز | - | 200/1 |
19 | استان قزوین | 500/1 | 400/1 |
20 | استان قم | 800 | 600 |
21 | استان کردستان | 000/2 | 200/1 |
22 | استان کرمان | 000/4 | - |
23 | استان کرمانشاه | 000/4 | 000/2 |
24 | استان کهگیلویه و بویر احمد | 700 | 200 |
25 | استان گلستان | 000/6 | 100 |
26 | استان گیلان | 000/7 | 100/2 |
27 | استان لرستان | 500/3 | 900/1 |
28 | استان مازندران | 000/7 | - |
29 | استان مرکزی | 000/4 | 200/1 |
30 | استان هرمزگان | - | - |
31 | استان همدان | 000/3 | 500 |
32 | استان یزد | 000/4 | 500 |
| جمع | 000/100 | 000/50 |