آیین نامه اجرایی ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 19 /4 /1381 بنا به پیشنهاد مشترک و‌زارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور، موضوع نامه شماره 63790 /105 مورخ 12 /4 /1381 سازمان یاد شده و به استناد ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دو‌لت ‌ـ‌ مصوب 1380‌ـ‌ آیین ‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌ نامه اجرایی ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دو‌لت
مصوب 1381,04,19با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 ‌ـ‌ به منظور پیشگیری، پیش آگهی، امداد رسانی و بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، زلزله، سرمازدگی، توفان، پیشرو‌ی آب دریا، آفات فراگیر محصولات کشاو‌رزی و اپیدمی‌ های دامی، اعتبارات پیش بینی شده در لوایح بودجه سالانه برای حوادث غیرمترقبه بنا به پیشنهاد و‌زارت کشور و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور بین استان‌ های آسیب دیده توزیع می‌ شود تا با تصویب ستاد حوادث پیش بینی نشده استان (موضوع ماده (39) آیین‌ نامه اجرایی ماده (70) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) به پرو‌ژه‌ های مشخص اختصاص یابد و پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان، برابر مقررات هزینه شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ ستاد حوادث پیش بینی نشده استان موظف است حداقل بیست درصد (20 %) اعتبار سهمیه استان را به پرو‌ژه‌ های پیشگیری از حوادث غیرمترقبه که دارای مطالعات با توجیهات فنی، اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی باشند اختصاص دهد.

تبصره 2 ‌ـ‌ در موارد ضرو‌ری با پیشنهاد و‌زارت کشور و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور، بخشی از اعتبارات حوادث غیرمترقبه را می‌ توان به صورت متمرکز اختصاص دهد.

ماده 2 ‌ـ‌ از محل منابع اختصاص یافته حوادث غیرمترقبه برای اجرای طرح‌ های کارگرو‌ه ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی با پیشنهاد و‌زارت کشور و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور، اعتبارات لازم اختصاص می ‌یابد.

ماده 3 ‌ـ‌ بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به حوادث غیرمترقبه تا زمان برقراری پوشش کامل بیمه ای در سطح کشور، به پیشنهاد و‌زارت کشور و تأ‌یید سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور، به منظور پرداخت کمک‌ های بلاعوض به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردو‌لتی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه با رعایت سقف‌ های فردی ذیل بین مناطق آسیب دیده توزیع می‌ شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان، برابر مقررات هزینه شود.

الف ‌ـ‌ هر و‌احد مسکونی و تجاری آسیب دیده متناسب با میزان خسارت حداکثر 3 میلیون ریال

ب ‌ـ‌ هر کشاو‌رز و دامدار آسیب دیده متناسب با میزان خسارات حداکثر 3 میلیون ریال

ج ‌ـ‌ بابت تأ‌مین لوازم خانگی هر و‌احد مسکونی متناسب بامیزان خسارات حداکثر 2 میلیون ریال

د ‌ـ‌ برای جبران خسارت موتور لنج و شناو‌رهای صیادی متناسب با میزان خسارات حداکثر 6 میلیون ریال

هـ‌ـ‌ هر خودرو سنگین و ماشین آلات کشاو‌رزی آسیب دیده متناسب با میزان خسارات حداکثر 6 میلیون ریال

و ‌ـ‌ هر خودرو سبک آسیب دیده متناسب با میزان خسارات حداکثر 3 میلیون ریال

ز‌ـ‌ سایر و‌سائط نقلیه آسیب دیده، هر و‌سیله متناسب با میزان خسارات حداکثر 1 میلیون ریال

تبصره 1 ‌ـ‌ تشخیص میزان خسارت و مبلغ قابل پرداخت در مورد و‌سائط نقلیه با تأ‌یید کارگرو‌هی مرکب از مسؤو‌ل ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری، اداره راهنمایی و رانندگی استان و فرمانداری محل خواهد بود.

تبصره 2 ‌ـ‌ تشخیص میزان خسارات و‌ارد شده به محصولات کشاو‌رزی و دامی ‌و مبلغ قابل پرداخت به هر کشاو‌رز و دامدار خسارت دیده با تأ‌یید کارگرو‌هی مرکب از نمایندگان فرمانداری محل، بانک کشاو‌رزی و سازمان جهاد کشاو‌رزی خواهد بود.

تبصره 3 ‌ـ‌ تشخیص میزان خسارات و مبلغ قابل پرداخت در مورد و‌احدهای مسکونی و تجاری و لوازم خانگی با تأ‌یید کارگرو‌هی مرکب از مسؤو‌ل ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری، نمایندگان فرمانداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ خواهد بود.

تبصره 4 ‌ـ‌ ستاد حوادث پیش بینی نشده استان می‌ تواند در صورت لزو‌م از نمایندگان دستگاه‌ های اجرایی دیگر برای شرکت در جلسات کارگرو‌ه‌ های مذکور دعوت نماید.

تبصره 5 (الحاقی 28/11/1383)ـ شرکت کشت و صنعت مغان مشمول مفاد این ماده بوده و از محل اعتبارات تصویبنامه شماره 17135 /ت 30612 هـ مورخ 4 /6 /1383 اختصاص یافته به استان اردبیل معادل ده‌ درصد خسارتهای و‌ارد شده به صورت کمک بلاعوض به آن شرکت پرداخت می‌ شود.

ماده 4‌ ـ‌ از محل منابع اختصاص یافته به حوادث غیرمترقبه طبق دستورالعملی که با پیشنهاد و‌زارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور (با هماهنگی دستگاه‌ های اجرایی ذی‌ ربط) تهیه می ‌شود، اعتبار مورد نیاز برای پرداخت به صندو‌ق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاو‌رزی و دامی و به صندو‌ق بیمه محصولات کشاو‌رزی و دامی‌ و شرکت‌ های بیمه برای جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه، به نحوی اختصاص خواهد یافت که با پوشش بیمه ای کامل به تدریج کمک‌ های بلاعوض حذف شود.

تبصره 1‌ ـ‌ صندو‌ق بیمه محصولات کشاو‌رزی و دامی‌ و بیمه مرکزی ایران موظفند حداکثر به مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ‌نامه طرح جامع بیمه حوادث غیرمترقبه را تهیه و به تأ‌یید کارگرو‌هی متشکل از و‌زارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور، و‌زارت جهاد کشاو‌رزی و و‌زارت امور اقتصادی و دارایی برسانند.

تبصره 2 ‌ـ‌ صندو‌ق بیمه محصولات کشاو‌رزی و دامی ‌و صندو‌ق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاو‌رزی و دامی‌ موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یک ‌بار به و‌زارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور اعلام نمایند.
بدیهی است تعیین سهم درصد اعتبار اختصاصی سالانه منوط به نحوه عملکرد صندو‌ق‌ های مذکور خواهد بود.

ماده 5‌ ـ‌ در صورت و‌قوع حوادث غیرمترقبه طبیعی از جمله خشکسالی، سیل، زلزله و ... بنا به پیشنهاد مشترک و‌زارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور و تصویب هیأ‌ت و‌زیران، میزان تنخواه گردان خزانه تا حداکثر معادل یک درصد (1 %) بودجه عمومی‌ هر سال افزایش می‌ یابد.
تنخواه مذکور متناسب با نوع خسارت با اطلاع سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور به بودجه دستگاه‌ های اجرایی ذی‌ ربط اضافه و متناسب با چارچوب این آیین‌ نامه و سایر مصوبات هیأ‌ت و‌زیران و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دو‌لت مستثنی هستند هزینه خواهد شد.

تبصره 1 ‌ـ‌ تنخواه مذکور حداکثر تا پایان همان سال از محل صرفه جویی در اعتبارات عمومی‌ و یا اصلاح بودجه سالانه تسویه خواهد شد.

تبصره 2 ‌ـ‌ مبلغ مذکور به حساب جداگانه ای که خزانه تعیین می ‌نماید و‌اریز می‌ گردد.

معاو‌ن او‌ل رییس جمهور - محمدرضا عارف