آئین نامه شماره 36 درخصوص شرایط عمومی بیمه باربری و مجموعه شرایط A و B و C
مصوب 1375,05,29با اصلاحات و الحاقات بعدی
شورایعالی بیمه در اجرای بند 3 ماده 17 قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمهگری شرایط عمومی بیمه باربری و مجموعه شرایط AوBوC را در جلسه مورخ 29/ 5 /1375 بشرح پیوست تصویب نمود که از تاریخ 1/ 10 /1375 توسط شرکتهای بیمه بمرحله اجراء در آید.
ماده 1: اساس قرارداد
این بیمهنامه براساس قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه سال 1316 و پیشنهاد بیمه گذار (که جزء لاینفک بیمهنامه میباشد)، تنظیم گردیده و مورد توافق طرفین میباشد.
آن قسمت از پیشنهاد بیمهگذار که مورد قبول بیمهگر واقع نگردیده و هم زمان یا قبل از صدور بیمهنامه کتباً به بیمهگذار اعلام شده است جزء تعهدات بیمهگر محسوب نمیگردد.
ماده 2 : بیمهگر
بیمهگر شرکت بیمهایست که مشخصات آن در این بیمهنامه قید گردیده و جبران خسارت احتمالی را طبق شرایط مقرر در این بیمهنامه بر عهده دارد.
ماده 3: بیمهگذار
بیمهگذار شخص حقیقی یا حقوقی مذکور در این بیمهنامه میباشد که پوشش بیمه را ابتیاع نموده و متعهد پرداخت حقبیمه آن است.
ماده 4: ذینفع
ذینفع شخص حقیقی یا حقوقی مذکور در این بیمهنامه اعم از بیمهگذار یا غیر آن است که حق مطالبه و دریافت تمام یا قسمتی از خسارت وارد به مورد بیمه را دارا میباشد.
ماده 5: مورد بیمه
مورد بیمه اموال مندرج در جدول مشخصات این بیمهنامه میباشد.
ماده 6: انقضاء مدت بیمه
انقضای این بیمه براساس شرط 8 کلوز پیوست میباشد. لیکن در مورد حمل غیر دریائی یا ترکیبی یکی از شرایط زیر جایگزین شرط 3 /1/ 8 کلوزهای CوBوA میگردد.
1-6- در مورد حمل هوائی 30 روز پس از رسیدن هواپیمائی حامل کالا به فرودگاه کشور مقصد.
2-6- در مورد حمل زمینی 60 روز پس از ورود کالا به مرز زمینی کشور مقصد.
مدتهای یاد شده در این ماده با درخواست بیمهگذار و موافقت بیمهگر و پرداخت حقبیمه اضافی قابل تمدید میباشد.
ماده 7 : حمل کالا با کشتی طبقه بندی شده
حمل دریائی مورد بیمه باید بوسیله کشتی طبقه بندی شده صورت پذیرد، در غیر اینصورت بیمه گذار موظف است مشخصات کشتی و یا شناورهای مورد نظر را قبل از شروع حمل به بیمهگر اعلام نموده و موافقت بیمهگر را اخذ نماید. چنانچه حمل کالا با کشتی طبقه بندی نشده بدون اطلاع بیمهگذار صورت گرفته باشد، بیمهگذار موظف است مراتب را بلافاصله پس از اطلاع به بیمهگر اعلام نموده و شرایط و اضافه نرخ مربوط به حمل کالا با کشتی طبقه بندی نشده را قبول نماید.
ماده 8 : وظیفة بیمهگذار در ارائه اطلاعات به بیمهگر
بیمهگذار موظف است کلیه اطلاعات راجع به حمل کالا و دفعات آن از جمله مشخصات وسیله و یا وسائل حمل، حداکثر ارزش کالا در هر حمل، تاریخ حرکت آنها و همچنین بهای هر قسمت از محمولات بیمه شده را قبل یا بلافاصله بعد از حمل و بهر حال قبل از ورود وسیله حمل به مقصد به بیمهگر اعلام نماید. در غیر اینصورت حسب مورد براساس مواد 12و 13 قانون بیمه عمل خواهد شد.
ماده 9 : ارزش مورد بیمه
چنانچه بین بیمهگذار و بیمهگر توافق خاصی صورت نپذیرفته باشد قیمت مورد بیمه عبارت از مجموع قیمت خرید کالا، هزینه حمل و عدم النفع موضوع ماده 10 میباشد.
ماده 10: عدم النفع
میزان عدم النفع این بیمهنامه معادل ده درصد مجموع قیمت خرید کالا و هزینه حمل آن میباشد مگر آنکه صریحاً توافق دیگری شده باشد.
ماده 11 : کالاهائی که بصورت جفت یا دست عرضه میشوند
مسئولیت بیمهگر در مورد کالاهائی که بصورت جفت یا دست عرضه میشوند، بدون توجه به ارزش جفت یا دست بودن آن بیش از قیمت قسمت خسارت دیده به تناسب مبلغ بیمه شده نخواهد بود، مگر آنکه صریحاً توافق دیگری شده باشد.
ماده 12 : مواد مخدر
بموجب این بیمهنامه حمل و نقل مواد مخدر بیمه نمیباشد، مگر آنکه:
1-12- نام ماده مخدر و کشورهای صادر کننده و وارد کننده آن صریحاً در بیمهنامه قید شده باشد.
2-12- پروانه یا گواهی صادر شده از طرف مرجع صلاحیت دار کشوری که ماده مخدر به آن کشور وارد میشود دایر بر اینکه ورود محموله به آن کشور مجاز میباشد یا آن که پروانه یا گواهی از طرف مرجع صلاحیت دار کشوری که ماده مخدر از آنجا صادر شده است دایر بر اینکه صدور آن محموله به مقصد مندرج در بیمهنامه از طرف کشور گیرنده ماده مخدر تأئید شده است، جز مدارک خسارت به بیمهگر تسلیم شود.
3-12- مسیر حمل ماده مخدر، مسیر معمولی و عادی برای حمل آن نوع مواد تلقی شود.
ماده 13 : وظایف بیمهگذار در صورت وقوع خسارت
بیمهگذار و یا نمایندگان او ملزم به رعایت موارد ذیل میباشند:
1-13 - برای هر بسته ای که مفقود شده بلافاصله از متصدیان حمل و نقل و یا مقامات بندر یا متصرفان دیگر کالا کتباً درخواست خسارت نمایند.
2-13 - در مورد خسارات مشهود به محض اطلاع و قبل از تحویل گرفتن مورد بیمه تقاضای بازدید از متصدیان حمل و نقل و یا سایر متصرفان کالا را بصورت کتبی نموده و نسبت به خساراتی که در هنگام بازدید مشخص میگردد، گواهی مربوطه را که به امضای آنها رسیده باشد دریافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نمایند.
3-13 - در مواردی که از سالم بودن کامل کالا مطمئن نباشند، بهیچ وجه نباید رسید بدون قید و شرط به متصدیان حمل و نقل بدهند (در چنین مواردی باید حق خود را برای مطالبه خسارت با قید در ورقه بارنامه یا رسیدی که به متصدیان حمل و نقل میدهند محفوظ دارند.)
4-13 - هر گاه در موقع تحویل کالا زیان یا آسیبی مشهود نباشد، بیمهگذار یا نمایندگان وی بایستی حداکثر ظرف سه روز از تاریخ تحویل کالا و اطلاع از خسارت، مراتب را کتباً با پست سفارشی یا تلگرام یا اظهارنامه به متصدیان حمل و نقل اعلام نماید.
تذکر- به صاحبان کالا و نمایندگان ایشان توصیه میشود که مقررات ادارات و گمرک بندر تخلیه را دقیقاً مطالعه و رعایت نمایند.
5-13 - در مواردی که تمام یا قسمتی از کالا از طرف مؤسسه حمل و نقل به بیمهگذار و یا نمایندگان او تحویل نشود، نامبردگان موظفند که پس از تنظیم صورت مجلس کسر تخلیه، گواهی کتبی عدم تحویل را از مؤسسه مزبور بخواهند. در صورتی که گواهی عدم تحویل در موعد های مقرر در زیر صادر نشود بیمهگذار بایستی حداکثر ظرف مدت یک هفته درخواست خسارت را بموجب اظهارنامه رسمیاز مؤسسه حمل و نقل بنماید و مراتب را به بیمهگر اطلاع دهد.
1-5-13- در صورت حمل با کشتی حداکثر 7 ماه پس از تخلیه کالا از کشتی.
2-5-13- در صورت حمل با کامیون و قطار حداکثر 7 ماه پس از ورود وسیله حمل به مرز.
3-5-13- در صورت حمل با هواپیما حداکثر سه ماه پس از تخلیه کالا از هواپیما.
6-13 - بیمهگذار و یا نمایندگان او موظفند در مورد خسارت مشهود که بموجب این بیمهنامه بیمهگر تعهد جبران آنرا دارد چنانچه مورد بیمه در ید متصدیان حمل و نقل است قبل و یا بلافاصله پس از تحویل گرفتن کالا از آنها و چنانچه خسارت در انبار گمرک مشاهده شود، قبل از تحویل گرفتن از انبار مراتب را به بیمهگر یا مؤسسات مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی خواهند شد، اعلام نموده و درخواست بازدید از کالا را بنماید.
ماده 14 : اختیارات بیمهگر در مورد اموال خسارت دیده
بیمهگر میتواند ضمن توافق با بیمهگذار اموال خسارت دیده و نجات داده شده را تعمیر، تعویض و یا تصاحب نماید. در صورت تصاحب هر قسمت از مورد بیمه آسیب دیده توسط بیمهگر در مقابل پرداخت خسارت کامل آن قسمت (صرفنظر از فرانشیز) بیمهگذار موظف است نسبت به انتقال مالکیت قسمت مربوطه به بیمهگر اقدام نماید.
تعمیر و یا تعویض مورد بیمه خسارت دیده توسط بیمهگر باید ظرف مدتی که عرفاً کمتر از آن نمیشود، انجام پذیرد.
ماده 15 : اسنادی که برای درخواست خسارت بایستی به بیمهگر تسلیم گردد.
بیمهگذار و یا نمایندگان وی موظفند در اسرع وقت کلیه اسناد و مدارک مربوط به خسارت را به بیمهگر تسلیم نمایند. از جمله اسناد یاد شده عبارتند از:
1-15- اصل بیمهنامه یا گواهی بیمه.
2-15- اصل سیاهه (فاکتور) کالا با مشخصات کامل و صورت توزین و بسته بندی.
3-15- کلیه نسخ اصلی بارنامه دریایی و یا بارنامه های دیگر.
4-15- صورت وضعیت کالا در موقع تحویل گرفتن و صورت وضعیت میزان توزین کالا در آخرین مقصد مندرج در بیمهنامه.
5-15- مکاتبات متبادله با متصدیان حمل و نقل و اشخاص دیگر مندرج در ماده 13.
6-15- در صورت عدم تحویل کالا علاوه بر اسناد و مدارک فوق، برگ رسمی گواهی عدم تحویل صادره از طرف مؤسسه حمل و نقل نیز بایستی با توجه به مقررات مندرج در بند 5 از ماده 13 به بیمهگر تسلیم گردد.
7-15- جواز سبز گمرکی و صورت مجلس کشف اختلاف در صورت صدور.
8-15- گواهی مبدا.
9-15- گزارش بازدید خسارت که بایستی توسط بیمهگر یا یکی از مؤسسات مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی گردیده اند تهیه شده باشد.
چنانچه بیمهگر علاوه بر اسناد فوق الذکر نیاز به مدارک دیگری داشته باشد میبایست بلافاصله از بیمهگذار مطالبه نماید و بیمهگذار موظف است مدارک مورد نیاز را در اختیار او قرار دهد.
ماده 16 : مهلت پرداخت خسارت
بیمهگر مکلف است حداکثر ظرف چهار هفته پس از دریافت اسناد و مدارکی که به استناد آنها بتواند حدود مسئولیت خود و میزان خسارت وارده را تشخیص دهد اقدام به تسویه و پرداخت خسارت نماید.
ماده 17 : اصل جانشینی
کلیه حقوق بیمهگذار در مقابل اشخاص ثالث بلحاظ تقصیر یا مسئولیت اشخاص مذکور در ایجاد حادثه تا میزان خسارت پرداخت شده به بیمهگر، منتقل میگردد و اگر بیمهگذار اقدامی کند که منافی با حق مذکور باشد در مقابل بیمهگر مسئول شناخته میشود.
ماده 18 : بازدید کنندگان
بازدید نمایندگان بیمهگر یا مؤسسات بازدید کننده مجاز از خسارت و صدور گزارش بازدید از طرف ایشان به منزله قبول تعهد از طرف بیمهگر نمیباشد.
ماده 19: کتبی بودن اظهارات
هرگونه پیشنهاد و اظهار بیمهگذار و بیمهگر بایستی کتباً به آخرین نشانی اعلام شده ارسال گردد.
ماده 20: مهلت حمل کالا
بیمهگذار موظف است کالای موضوع این بیمهنامه را حداکثر در مدت 2 سال از تاریخ صدور بیمهنامه حمل نماید. در غیر اینصورت بیمهنامه فاقد اعتبار بوده و بیمهگر تعهدی نسبت به جبران خسارات مربوط به محمولاتی که بعد از مهلت مقرر حمل میگردد، ندارد. حق بیمه مربوط به محمولات حمل نشده با توجه به مستندات ارائه شده توسط بیمهگذار قابل استرداد خواهد بود.
ماده 21 : مهلت اقامه دعوی
بیمهگر و بیمهگذار توافق نمودند که کلیه دعاوی ناشی از این بیمه نامه را از تاریخ ابطال یا فسخ آن و یا انقضای مدت بیمه ظرف یکسال و در صورت وقوع حادثه موضوع بیمه ظرف دو سال از تاریخ وقوع حادثه علیه یکدیگر اقامه نمایند و هرگونه ادعایی پس از انقضای مدتهای یاد شده را از خود ساقط نمودند. مرور زمان با ارسال نامه سفارشی، تلگرام یا اظهار نامه قطع میشود. مدت مرور زمان جدید بعد از انقطاع، یکسال است.
ماده 22 : شرط کارشناسی
اختلافات ناشی از این بیمهنامه به هیئت کارشناسی متشکل از دو نفر کارشناس خبره که هر یک از طرفین انتخاب خواهند کرد و یک کارشناس خبره که بوسیله آن دو انتخاب خواهد شد واگذار و نظر اکثریت هیئت کارشناسی برای هر یک از طرفین معتبر و لازم الرعایه خواهد بود.
ماده 23 : خسارات غیر قابل پرداخت
علاوه بر موارد ذکر شده در شرایط پیوست، خسارات ناشی از تحقق خطرات زیر نیز تحت پوشش بیمه نمیباشد.
1-23- اشعه یون ساز و آلودگی بوسیله مواد رادیو اکتیو ناشی از هرگونه سوخت یا فضولات هسته ای.
2-23- عدم قبول ورود کالا از طرف بیمهگذار و یا ممانعت از ورود کالا توسط مقامات کشور واردکننده کالا.
بیمهنامه باربری
نام بیمهگر............................................ سال تأسیس............................ سرمایه............................ ریال،
ذخائر قانونی............. ریال، شماره ثبت........................ تهران، خیابان....................................... تلفن
............................ -عنوان تلگرافی........................... شماره تلکس............................. شماره تله فاکس
........................... نمایندگی............................ کد نمایندگی........................................... شماره سری
........................... محل صدور........................ واحد صدور........................ تاریخ صدور.....................
بیمهنامه باربری کالا
شماره و تاریخ پرسشنامه یا پیشنهاد................................................................. شماره بیمهنامه
................................. نام و نشانی پستی بیمهگذار.................................................................................
................................ نام و نشانی پستی ذینفع.......................................................................................
جدول مشخصات
مشخصات کالای مورد بیمه : وسیله حمل و مشخصات آن:
ارزش کالای مورد بیمه: حداکثر مبلغ در هر حمل:
نام شرط یا شرایط چاپی (کلوز) پیوست:
مبدا:
مقصد:
نرخ بیمه: از طریق:
مبلغ حق بیمه به عدد:
مبلغ حق بیمه به حروف:
نوع بستهبندی و علائم آن:
حق تمبر به ریال:
نام مؤسسات مجاز برای بازدید خسارت:
هرگاه بین شرایط بیمهنامه تعارضی بوجود آید، به ترتیب شرایط خصوصی، شرایط پیوست و شرایط عمومی حاکم خواهد بود.
منظور از شرایط خصوص، توافقهائی است که در حدود مصوبات شورایعالی بیمه و یا شرایط عمومی بین بیمهگر و بیمهگذار بعمل آمده و در بیمهنامه یا اوراق الحاقی درج میگردد.
منظور از شرایط پیوست، شرایط سه گانه A,B,C و یا سایر شرایط مربوط به حمل کالاهای خاص میباشد که تحت همین عناوین و بصورت چاپی به بیمهنامه الصاق میگردد.
منظور از شرایط عمومی، مفاد مواد یکم الی بیست و سوم بیمهنامه میباشد که تحت سرفصلهای کلیات، شرایط و استثنائات درج گردیده است.
حق بیمهاین بیمهنامه پس از شروع تعهد بیمهگر غیر قابل برگشت میباشد.
امضاء بیمه گر
خطرات مشمول بیمه
1- خطرات بیمه شده
این بیمه کلیه خطراتی (به جز موارد مندرج در بندهای 4، 5، 6، 7) را که موجب زیان و یا آسیب بمورد بیمه میگردد تحت پوشش قرار میدهد.
2-خسارت همگانی
به موجب این بیمهنامه خسارات همگانی و هزینه های نجات که بمنظور پیشگیری از خسارت یا در ارتباط با آن تقبل میشود مشروط بر اینکه ناشی از خطرات مستثنی شده نبوده و طبق مقررات قرارداد حمل و نقل یا قانون و عرف حاکم بر آن محاسبه و تعیین شده باشد تحت پوشش میباشد.
3-مسئولیت مشترک در تصادم
در صورتی که به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئولیت مشترک دو کشتی در تصادم، مالک کالا ملزم باشد سهمی از مسئولیت را بعهده گیرد، بیمهگر جبران این زیان را به نسبت خسارت مورد تعهد در این بیمه به عهده میگیرد. بیمهگذار تقبل مینماید که هرگاه مالک کشتی براساس شرط مذکور مطالبه زیان کند بیمهگر را آگاه نماید در این صورت بیمهگر حق دارد به هزینه خود دفاع از بیمهگذار را در دعوی بعهده گیرد.
استثنائات
4- موارد استثناء
این بیمه بهیچوجه شامل خطرات زیر نمیگردد:
(1/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از سوء عمل ارادی بیمهگذار
(2/4)- نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی مورد بیمه.
(3/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نامناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی مورد بیمه برای حمل (بسته بندی مندرج در این بند(3/4-) شامل بارچینی در کانتینر و لیفت وان نیز میگردد، به شرط اینکه چنین عملی قبل از شروع بیمه کالا یا بوسیله بیمهگذار یا کارکنان وی انجام شده باشد).
(4/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه.
(5/4)- تلف، آسیب یا هزینه ایکه علت اساسی آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد(باستثناء هزینه های قابل پرداخت در بند 2).
(6/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها.
(7/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کاربرد هر نوع سلاح جنگی که با انرژی اتمی یا شکست و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیو اکتیو کارکند.
5-استثناء مربوط به عدم قابلیت دریانوردی و نامناسب بودن کشتی برای دریانوردی
(1/5)- این بیمهنامه بهیچوجه زیان، آسیب یا هزینه ناشی از موارد زیر را پوشش نمیدهد:
(1/1/5)- عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا کرجی.
(2/1/5)- نامناسب بودن کشتی، کرجی، وسیله حمل، کانتینر یا لیف وان جهت حمل سالم مورد بیمه مشروط براینکه بیمهگذار یا کارکنان وی از چنین عدم قابلیت دریانوردی یا نامناسب بودن در زمان بارگیری کالای مورد بیمه در وسائط مذکور اطلاع داشته باشند.
(2/5)- بیمهگر از هرگونه نقض تعهدات ضمنی مربوط به عدم قابلیت دریانوردی کشتی و نامناسب بودن کشتی برای حمل مورد بیمه به مقصد صرف نظر مینماید مگر اینکه بیمه گذار یا کارکنان وی از چنین عدم قابلیت دریانوردی یا نامناسب بودن اطلاع داشته باشند.
6-استثناء خطر جنگ
از بین رفتن، آسیب دیدگی یا هزینه های ناشی از عوامل زیر به هیچ وجه تحت پوشش این بیمه نیست:
(1/6)- جنگ، جنگ داخلی، انقلاب، شورش، قیام و یا زد و خوردهای داخلی ناشی از این امور یا هرگونه عمل خصمانه توسط یا بر علیه یکی از دو قدرت متخاصم.
(2/6)- توقیف، ضبط، مصادره، تصرف یا اثرات ناشی از این امور (باستثناء دزدی دریائی) یا اثرات ناشی از اقدام به شروع آنها.
(3/6)- مین، اژدر و بمبهای متروکه یا سایر سلاحهای جنگی به جا مانده و متروکه.
7- استثناء خطر اعتصابات
این بیمهنامه بهیچوجه تلف، آسیب یا هزینه ناشی از موارد زیر را پوشش نمیدهد:
(1/7)- عمل اعتصاب کنندگان، جلوگیری از ورود کارگران یا عمل اشخاصی که در درگیریهای کارگری، آشوبها یا اغتشاشات داخلی شرکت میکنند.
(2/7)- اعتصاب، تعطیل محل کار، درگیریهای کارگری، آشوبها و یا اغتشاشات داخلی.
(3/7)- عمل هر تروریست یا هر شخصی با انگیزه سیاسی.
8- مدت اعتبار بیمه
(1/8)- این بیمه از زمانیکه کالا انبار یا محل نگهداری مذکور در این بیمهنامه را بمنظور شروع حمل ترک مینماید، آغاز و در طول جریان عادی حمل ادامه مییابد و در یکی از حالات زیر، هر کدام زودتر واقع شود، خاتمه میپذیرد.
(1/1/8)- بمجرد تحویل کالا به انبار گیرندگان یا به انبار یا محل نگهداری نهائی دیگری در مقصد مذکور در بیمهنامه.
(2/1/8)- بمجرد تحویل کالا به هر انبار یا محل نگهداری دیگر که بیمهگذار قبل از ورود کالا یا همزمان با آن برای انبار کردن یا برای توزیع کردن آن یا به جهات دیگر در نظر گرفته باشد.
(3/1/8)- بمجرد انقضای 60 روز از تخلیه کامل کالای مورد بیمه از کشتی در آخرین بندر تخلیه.
(2/8)- هرگاه پس از تخلیه کالا از کشتی در بندر نهائی تخلیه قرار باشد که کالا به قصد دیگری حمل شود، در این صورت بیمه طی مدت مقرر در فوق به اعتبار خود باقی است ولی با شروع حمل به مقصد دیگر فاقد اعتبار است.
(3/8)- این بیمه (با توجه بموارد خاتمه مذکور در فوق و مقررات بند 9 مندرج در زیر) در صورت تأخیر خارج از اختیار بیمهگذار، هر نوع تغییر مسیر، تخلیه اجباری، ارسال مجدد یا انتقال کالا به کشتی دیگر و در جریان هر نوع تغییری که در سفر دریائی روی داده و ناشی از اختیاراتی باشد که طبق قرارداد باربری به مالکان یا اجاره کنندگان کشتی تفویض شده است، دارای اعتبار خواهد بود.
9- خاتمه قرارداد حمل و نقل
هر گاه قرارداد حمل در اثر امری خارج از اراده و اختیار بیمهگذار در بندر یا محلی غیر از مقصد مذکور در آن قرارداد خاتمه یابد یا حمل کالا بنحو دیگری قبل از تحویل کالا در مقصد (بشرح مندرج در شرط 8 فوق، خاتمه یابد، این بیمه نیز منقضی میشود مگر آنکه مراتب فوراً به بیمهگر اطلاع و ادامه بیمه درخواست شود که در آنصورت در ازاء حقبیمه اضافی (درصورت درخواست بیمهگر) این بیمه تا یکی از مهلتهای مقرر در زیر بقوت خود باقی میماند:
(1/9)- تا زمانیکه کالا در چنین بندر یا محلی بفروش رسیده و تحویل گردد یا چنانچه توافق خاص دیگری نشده باشد، تا انقضاء مدت 60 روز بعد از ورود کالای بیمه شده به چنین بندر یا محل، هر کدام زودتر واقع شود.
(2/9)- اگر کالا ظرف همان مدت 60 روز (یا هر مدت اضافی دیگری که توافق شده باشد) به مقصد مذکور در بیمهنامه یا هر مقصد دیگری ارسال گردد، در اینصورت بیمه طبق ضوابط مقرر در بند 8 منقضی میشود.
10-تغییر سفر
هر گاه پس از شروع این بیمه مقصد توسط بیمهگذار تغییر نماید، بقاء اعتبار این بیمه مشروط است باینکه بیمهگذار مراتب را فوراً به بیمهگر اعلام کند و شرایط و حق بیمه مورد توافق قرار گیرد.
خسارات
11(منسوخه 11/12/1389)- نفع بیمهای
(1/11)- برای جبران خسارت تحت این بیمه، بیمهگذار میبایستی نسبت به مورد بیمه بهنگام بروز خسارت نفع بیمهای داشته باشد.
(2/11)- موکول به بند 1/11 فوق، بیمه گذار نسبت به جبران زیان بیمه شده که در طول مدت این بیمه حادث میشود، محق خواهد بود. حتی اگر زیان قبل از انعقاد قرارداد بیمه حادث شده باشد، مگر آنکه در مورد اخیر بیمهگذار از خسارت مطلع بوده و بیمهگر نسبت به آن اطلاعی نداشته باشد.
تبصره(منسوخه 11/12/1389)- چنانچه مؤسسه بیمه، بیمهنامه را پس از شروع حمل صادر نماید، بند 2/11 فوق به قوت خود باقی است. مگر آن که عدم پذیرش موضوع بند 2/11، در شرایط خصوصی بیمه نامه تصریح شود.
12- هزینه حمل تا مقصد نهائی
هرگاه در اثر تحقق یکی از خطرات تحت پوشش این بیمه، حمل موضوع بیمه در بندر یا محلی بغیر از مقصد کالای بیمه شده خاتمه یابد، بیمهگر هرگونه هزینه های اضافی که بطور معقول و متعارف برای تخلیه، نگهداری و ارسال مورد بیمه بمقصد مندرج در این بیمهنامه توسط بیمهگذار تحمل شده است را جبران خواهد نمود.
مقررات این بند شامل هزینه های نجات یا خسارت همگانی نبوده و استثنائات مندرج در بندهای4، 5، 6، 7 در مورد آن صادق خواهد بود و نیز شامل هزینه های ناشی از تقصیر، غفلت، ورشکستگی یا قصور در انجام تعهدات مالی بیمهگذار یا کارکنان وی نمیگردد.
13- خسارت کلی فرضی
درخواست خسارت بعنوان خسارت کلی فرضی قابل قبول نیست مگر اینکه بدین لحاظ که تلف مورد بیمه قطعی و غیر قابل اجتناب است و یا هزینه نجات، مرمت و ارسال مجدد آن بمقصد تعیین شده، از قیمت آن کالا در مقصد بیشتر خواهد بود رها کردن آن معقول و منطقی باشد.
14-ارزش اضافی
(1/14)- اگر بیمهگذار برای کالای بیمه شده تحت این بیمهنامه، بیمه ارزش اضافی تحصیل کند، فرض میشود که قیمت توافقی کالا تا جمع کل مبلغ بیمه شده تحت این بیمهنامه و کلیه بیمهنامههای ارزش اضافی، افزایش یافته است و تعهد بیمهگر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمهنامه با کل مبلغ بیمه شده، تعیین میشود.
در صورت وقوع خسارت بیمهگذار موظف به ارائه مدارک مربوط بمبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمهنامههای دیگر به بیمهگر میباشد.
(2/14)- چنانچه این بیمه بصورت ارزش اضافی باشد،شرط زیر رعایت خواهد شد:
فرض میشود که قیمت توافقی کالا برابر با جمع کل مبلغ بیمه شده تحت بیمهنامه اولیه و کلیه بیمهنامههای ارزش اضافی دیگر که توسط بیمهگذار تحصیل شده است، میباشد تعهد بیمهگرباتوجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمهنامه باجمع کل مبلغ بیمه شده خواهد بود.
درصورت وقوع خسارت بیمهگذار موظف به ارائه مدرک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمهنامههای دیگر به بیمهگر میباشد.
منافع حاصل از بیمه
15- عدم تعلق منافع
حمل کننده کالا و اشخاص دیگری که کالا بطور امانت در اختیار آنها قرار میگیرد از این بیمه استفاده نمیبرند.
تعهدات بیمهگذار- بحداقل رساندن خسارات
16- وظایف بیمهگذار
بیمهگذار، کارکنان و نمایندگان او در مورد خسارت قابل جبران موظفند:
(1/16)- هرگونه اقدام معقول که جهت دفع یا به حداقل رساندن چنین خسارتی مؤثر است انجام دهند.
(2/16)- امکان اقامه دعوی و احقاق حق علیه حمل کنندگان، تحویل گیرندگان کالا یا هر شخص ثالث را کاملاً حفظ کنند.
در مقابل، بیمهگر علاوه بر سایر خسارات قابل پرداخت تحت این بیمهنامه، هزینه های متناسب و معقولی که بیمهگذار جهت انجام این وظایف متحمل شده است را جبران مینماید.
17- عدم اسقاط حق
اقداماتی که توسط بیمهگذار و یا بیمهگر بمنظور نجات، حفظ یا مرمت و بازیافتن مورد بیمه بعمل میاید، نباید بعنوان اسقاط حق یا قبول ترک مالکیت یا بعنوان هرگونه خدشه در حقوق هر یک از طرفین محسوب گردد.
اجتناب از تأخیر
18- سرعت در انجام وظایف
از جمله شرایط این بیمهاین است که اقدامات بیمهگذار برای حمل کالا در تمام موارد تا حدی که درکنترل وی میباشد، باید با سرعت معقول و بنحو متعارف انجام گیرد.
19- قانون و عرف
حکومت قانون و عرف کشور ایران
این بیمه تابع قانون بیمه و عرف کشور ایران است.
تذکر - بیمهگذار موظف است در صورت اطلاع از وقوع حادثه ای که تحت پوشش این بیمه میباشد، فوراً بیمهگر را مطلع کند. شرط استفاده از چنین پوششی انجام این تعهد میباشد.
شرایط بیمهگران کالا
مجموعه شرایط (B)
خطرات مشمول بیمه
1- خطرات بیمه شده
این بیمه خطرات زیر را (به جز موارد مندرج در بندهای 4، 5، 6، 7) پوشش میدهد.
(1/1)- تلف یا آسیب وارده به مورد بیمه که منطقاً مرتبط با یکی از موارد زیر باشد:
(1/1/1)- آتشسوزی یا انفجار.
(2/1/1)- بگل نشستن و زمینگیر شدن، برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور.
(3/1/1)- واژگون شدن یا از راه یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی.
(4/1/1)- تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی بغیر از آب.
(5/1/1)- تخلیه کالا در بندر اضطراری.
(6/1/1)- زلزله، آتشفشان یا صاعقه.
(2/1)- تلف یا آسیب وارد به کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد.
(1/2/1)- فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی.
(2/2/1)- بدریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی یا به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی.
(3/2/1)- ورود آب دریا، دریاچه یا رودخانه به کشتی، شناور، محفظه کالا، کانتینر، لیفت وان یا محل انبار.
(3/1)- تلف شدن کلی هر بسته در کشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته بعلت افتادن بهنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی یا شناور.
2- خسارت همگانی
به موجب این بیمهنامه خسارات همگانی و هزینه های تجارت که بمنظور پیشگیری از خسارت یا در ارتباط با آن تقبل میشود مشروط بر اینکه ناشی از خطرات مستثنی شده نبوده و طبق مقررات قرارداد حمل و نقل یا قانون و عرف حاکم بر آن محاسبه و تعیین شده باشد تحت پوشش میباشد.
3- مسئولیت مشترک در تصادم
در صورتی که به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئولیت مشترک دو کشتی در تصادم، مالک کالا ملزم باشد سهمی از مسئولیت را بعهده گیرد، بیمهگر جبران این زیان را به نسبت خسارت مورد تعهد در این بیمه به عهده میگیرد. بیمهگذار تقبل مینماید که هرگاه مالک کشتی براساس شرط مذکور مطالبه زیان کند بیمهگر را آگاه نماید در این صورت بیمهگر حق دارد به هزینه خود دفاع از بیمهگذار را در دعوی بعهده گیرد
استثنائات
4- موارد استثناء
این بیمه بهیچوجه شامل خطرات زیر نمیگردد:
(1/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از سوء عمل ارادی بیمهگذار
(2/4)- نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی مورد بیمه.
(3/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نامناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی مورد بیمه برای حمل («بسته بندی» مندرج در این بند(3/4-) شامل بارچینی در کانتینر و لیفت وان نیز میگردد، به شرط اینکه چنین عملی قبل از شروع بیمه کالا یا بوسیله بیمهگذار یا کارکنان وی انجام شده باشد).
(4/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه.
(5/4)- تلف، آسیب یا هزینه ایکه علت اساسی آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد(باستثناء هزینه های قابل پرداخت در بند 2).
(6/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها.
(7/4)- آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توأم با سوء نیت از طرف هرکس.
(8/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کاربرد هر نوع سلاح جنگی که با انرژی اتمی یا شکست و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیو اکتیو کارکند.
5- استثناء مربوط به عدم قابلیت دریانوردی و نامناسب بودن کشتی برای دریانوردی
(1/5)- این بیمهنامه بهیچوجه زیان، آسیب یا هزینه ناشی از موارد زیر را پوشش نمیدهد:
(1/1/5)- عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا کرجی.
(2/1/5)- نامناسب بودن کشتی، کرجی، وسیله حمل، کانتینر یا لیفت وان جهت حمل سالم مورد بیمه مشروط براینکه بیمهگذار یا کارکنان وی از چنین عدم قابلیت دریانوردی یا نامناسب بودن در زمان بارگیری کالای مورد بیمه در وسائط مذکور اطلاع داشته باشند.
(2/5)- بیمهگر از هرگونه نقض تعهدات ضمنی مربوط به عدم قابلیت دریانوردی کشتی و نامناسب بودن کشتی برای حمل مورد بیمه به مقصد صرف نظر مینماید مگر اینکه بیمهگذار یا کارکنان وی از چنین عدم قابلیت دریانوردی یا نامناسب بودن اطلاع داشته باشند.
6(منسوخه 11/12/1389)-استثناء خطر جنگ
از بین رفتن، آسیب دیدگی یا هزینه های ناشی از عوامل زیر به هیچ وجه تحت پوشش این بیمه نیست:
(1/6)- جنگ، جنگ داخلی، انقلاب، شورش، قیام و یا زد و خوردهای داخلی ناشی از این امور یا هرگونه عمل خصمانه توسط یا بر علیه یکی از دو قدرت متخاصم.
(2/6)- توقیف، ضبط، مصادره، تصرف یا اثرات ناشی از این امور یا اثرات ناشی از اقدام به شروع آنها.
(3/6)- مین، اژدر و بمبهای متروکه یا سایر سلاحهای جنگی به جا مانده و متروکه.
7-استثناء خطر اعتصابات
این بیمهنامه بهیچوجه تلف، آسیب یا هزینه ناشی از موارد زیر را پوشش نمیدهد:
(1/7)- عمل اعتصاب کنندگان، جلوگیری از ورود کارگران یا عمل اشخاصی که در درگیریهای کارگری، آشوبها یا اغتشاشات داخلی شرکت میکنند.
(2/7)- اعتصاب، تعطیل محل کار، درگیریهای کارگری، آشوبها و یا اغتشاشات داخلی.
(3/7)- عمل هر تروریست یا هر شخصی با انگیزه سیاسی.
8- مدت اعتبار بیمه
(1/8)- این بیمه از زمانیکه کالا انبار یا محل نگهداری مذکور در این بیمهنامه را بمنظور شروع حمل ترک مینماید، آغاز و در طول جریان عادی حمل ادامه مییابد و در یکی از حالات زیر، هر کدام زودتر واقع شود، خاتمه میپذیرد.
(1/1/8)- بمجرد تحویل کالا به انبار گیرندگان یا به انبار یا محل نگهداری نهائی دیگری در مقصد مذکور در بیمهنامه.
(2/1/8)- بمجرد تحویل کالا به هر انبار یا محل نگهداری دیگر که بیمهگذار قبل از ورود کالا یا همزمان با آن برای انبار کردن یا برای توزیع کردن آن یا به جهات دیگر در نظر گرفته باشد.
(3/1/8)- بمجرد انقضای 60 روز از تخلیه کامل کالای مورد بیمه از کشتی در آخرین بندر تخلیه.
(2/8)- هر گاه پس از تخلیه کالا از کشتی در بندر نهایی تخلیه قرار باشد که کالا به قصد دیگری حمل شود، در این صورت بیمه طی مدت مقرر در فوق به اعتبار خود باقی است ولی با شروع حمل به مقصد دیگر فاقد اعتبار است.
(3/8)- این بیمه (با توجه بموارد خاتمه مذکور در فوق و مقررات بند 9 مندرج در زیر) در صورت تأخیر خارج از اختیار بیمهگذار، هر نوع تغییر مسیر، تخلیه اجباری، ارسال مجدد یا انتقال کالا به کشتی دیگر و در جریان هر نوع تغییری که در سفر دریائی روی داده و ناشی از اختیاراتی باشد که طبق قرارداد باربری به مالکان یا اجاره کنندگان کشتی تفویض شده است، دارای اعتبار خواهد بود.
9- خاتمه قرارداد حمل و نقل
هرگاه قرارداد حمل در اثر امری خارج از اراده و اختیار بیمهگذار در بندر یا محلی غیر از مقصد مذکور در آن قرارداد خاتمه یابد یا حمل کالا بنحو دیگری قبل از تحویل کالا در مقصد (بشرح مندرج در شرط 8 فوق)، خاتمه یابد، این بیمه نیز منقضی میشود مگر آنکه مراتب فورا به بیمهگر اطلاع و ادامه بیمه درخواست شود که در آنصورت در ازاء حق بیمه اضافی (درصورت درخواست بیمهگر) این بیمه تا یکی از مهلتهای مقرر در زیر بقوت خود باقی میماند:
(1/9)- تا زمانیکه کالا در چنین بندر یا محلی بفروش رسیده و تحویل گردد یا چنانچه توافق خاص دیگری نشده باشد، تا انقضاء مدت 60 روز بعد از ورود کالای بیمه شده به چنین بندر یا محل، هر کدام زودتر واقع شود.
(2/9)- اگر کالا ظرف همان مدت 60 روز (یا هر مدت اضافی دیگری که توافق شده باشد) به مقصد مذکور در بیمهنامه یا هر مقصد دیگری ارسال گردد، در اینصورت بیمه طبق ضوابط مقرر در بند 8 منقضی میشود.
10-تغییر سفر
هر گاه پس از شروع این بیمه مقصد توسط بیمهگذار تغییر نماید، بقاء اعتبار این بیمه مشروط است باینکه بیمهگذار مراتب را فوراً به بیمهگر اعلام کند و شرایط و حقبیمه مورد توافق قرار گیرد.
خسارات
11(منسوخه 11/12/1389)- نفع بیمهای
(1/11)- برای جبران خسارت تحت این بیمه، بیمهگذار میبایستی نسبت به مورد بیمه بهنگام بروز خسارت نفع بیمهای داشته باشد.
(2/11)- موکول به بند 1/11 فوق، بیمه گذار نسبت به جبران زیان بیمه شده که در طول مدت این بیمه حادث میشود، محق خواهد بود. حتی اگر زیان قبل از انعقاد قرارداد بیمه حادث شده باشد، مگر آنکه در مورد اخیر بیمهگذار از خسارت مطلع بوده و بیمهگر نسبت به آن اطلاعی نداشته باشد.
تبصره(منسوخه 11/12/1389)- چنانچه مؤسسه بیمه، بیمهنامه را پس از شروع حمل صادر نماید، بند 2/11 فوق به قوت خود باقی است. مگر آن که عدم پذیرش موضوع بند 2/11، در شرایط خصوصی بیمه نامه تصریح شود.
12- هزینه حمل تا مقصد نهائی
هرگاه در اثر تحقق یکی از خطرات تحت پوشش این بیمه، حمل موضوع بیمه در یندر یا محلی بغیر از مقصد کالای بیمه شده خاتمه یابد، بیمهگر هرگونه هزینه های اضافی که بطور معقول و متعارف برای تخلیه، نگهداری و ارسال مورد بیمه بمقصد مندرج در این بیمه نامه توسط بیمه گذار تحمل شده است را جبران خواهد نمود.
مقررات این بند شامل هزینه های نجات یا خسارت همگانی نبوده و استثنائات مندرج در بندهای 4، 5، 6، 7 در مورد آن صادق خواهد بود و نیز شامل هزینه های ناشی از تقصیر، غفلت، ورشکستگی یا قصور در انجام تعهدات مالی بیمهگذار یا کارکنان وی نمیگردد.
13- خسارت کلی فرضی
درخواست خسارت بعنوان خسارت کلی فرضی قابل قبول نیست مگر اینکه بدین لحاظ که تلف مورد بیمه قطعی و غیر قابل اجتناب است و یا هزینه نجات، مرمت و ارسال مجدد آن بمقصد تعیین شده، از قیمت آن کالا در مقصد بیشتر خواهد بود رها کردن آن معقول و منطقی باشد.
14-ارزش اضافی
(1/14)- اگر بیمهگذار برای کالای بیمه شده تحت این بیمهنامه، بیمه ارزش اضافی تحصیل کند، فرض میشود که قیمت توافقی کالا تا جمع کل مبلغ بیمه شده تحت این بیمهنامه و کلیه بیمهنامههای ارزش اضافی، افزایش یافته است و تعهد بیمهگر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمهنامه با کل مبالغ بیمه شده، تعیین میشود، در صورت وقوع خسارت بیمهگذار موظف به ارائه مدارک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمهنامههای دیگر به بیمهگر میباشد.
(2/14)- چنانچه این بیمه بصورت ارزش اضافی باشد، شرط زیر رعایت خواهد شد:
فرض میشود که قیمت توافقی کالا برابر با جمع کل مبلغ بیمه شده تحت بیمه نامه اولیه و کلیه بیمهنامههای ارزش اضافی دیگر که توسط بیمهگذار تحصیل شده است، میباشد تعهد بیمهگر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمهنامه با جمع کل مبلغ بیمه شده، خواهد بود.
در صورت وقوع خسارت بیمهگذار موظف به ارائه مدارک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمهنامههای دیگر به بیمهگر میباشد.
منافع حاصل از بیمه
15- عدم تعلق منافع
حمل کننده کالا و اشخاص دیگری که کالا بطور امانت در اختیار آنها قرار میگیرد از این بیمه استفاده نمیبرند.
تعهدات بیمهگذار- بحداقل رساندن خسارات
16- وظایف بیمهگذار
بیمهگذار، کارکنان و نمایندگان او در مورد خسارت قابل جبران موظفند:
(1/16)- هرگونه اقدام معقول که جهت دفع یا به حداقل رساندن چنین خسارتی مؤثر است انجام دهند.
(2/16)- امکان اقامه دعوی و احقاق حق علیه حمل کنندگان، تحویل گیرندگان کالا یا هر شخص ثالث را کاملاً حفظ کنند.
در مقابل، بیمهگر علاوه بر سایر خسارات قابل پرداخت تحت این بیمهنامه، هزینه های متناسب و معقولی که بیمهگذار جهت انجام این وظایف متحمل شده است را جبران مینماید.
17- عدم اسقاط حق
اقداماتی که توسط بیمهگذار و یا بیمهگر بمنظور نجات، حفظ یا مرمت و بازیافتن مورد بیمه بعمل میاید، نباید بعنوان اسقاط حق یا قبول ترک مالکیت یا بعنوان هرگونه خدشه در حقوق هر یک از طرفین محسوب گردد.
اجتناب از تأخیر
18- سرعت در انجام وظایف
از جمله شرایط این بیمهاین است که اقدامات بیمهگذار برای حمل کالا در تمام موارد تا حدی که درکنترل وی میباشد، باید با سرعت معقول و بنحو متعارف انجام گیرد.
19- قانون و عرف
حکومت قانون و عرف کشور ایران
این بیمه تابع قانون بیمه و عرف کشور ایران است.
تذکر - بیمهگذار موظف است در صورت اطلاع از وقوع حادثه ای که تحت پوشش این بیمه میباشد، فوراً بیمهگر را مطلع کند. شرط استفاده از چنین پوششی انجام این تعهد میباشد.
شرایط بیمهگران کالا
مجموعه شرایط (C)
خطرات مشمول بیمه
1- خطرات بیمه شده
این بیمه خطرات زیر را (به جز موارد مندرج در بندهای 4، 5، 6، 7) پوشش میدهد.
(1/1)- تلف یا آسیب وارده به مورد بیمه که منطقاً مرتبط با یکی از موارد زیر باشد:
(1/1/1)- آتش سوزی یا انفجار.
(2/1/1)- بگل نشستن و زمینگیر شدن، برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور.
(3/1/1)- واژگون شدن یا از راه یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی.
(4/1/1)- تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی بغیر از آب.
(5/1/1)- تخلیه کالا در بندر اضطراری.
(2/1)- تلف یا آسیب وارد به کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد.
(1/2/1)- فداکردن کالا در جریان خسارت عمومی.
(2/2/1)- به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی.
2- خسارت همگانی
به موجب این بیمهنامه خسارات همگانی و هزینه های نجات که بمنظور پیشگیری از خسارت یا در ارتباط با آن تقبل میشود مشروط بر اینکه ناشی از خطرات مستثنی شده نبوده و طبق مقررات قرارداد حمل و نقل یا قانون و عرف حاکم بر آن محاسبه و تعیین شده باشد تحت پوشش میباشد.
3- مسئولیت مشترک در تصادم
در صورتی که به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئولیت مشترک دو کشتی در تصادم، مالک کالا ملزم باشد سهمی از مسئولیت را بعهده گیرد، بیمهگر جبران این زیان را به نسبت خسارت مورد تعهد در این بیمه به عهده میگیرد. بیمهگذار تقبل مینماید که هرگاه مالک کشتی براساس شرط مذکور مطالبه زیان کند بیمهگر را آگاه نماید در این صورت بیمهگر حق دارد به هزینه خود دفاع از بیمهگذار را در دعوی بعهده گیرد.
استثنائات
4- موارد استثناء
این بیمه بهیچوجه شامل خطرات زیر نمیگردد:
(1/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از سوء عمل ارادی بیمهگذار
(2/4)- نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی مورد بیمه.
(3/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نامناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی مورد بیمه برای حمل («بسته بندی » مندرج در این بند(3/4-) شامل بارچینی در کانتینر و لیفت وان نیز میگردد، به شرط اینکه چنین عملی قبل از شروع بیمه کالا یا بوسیله بیمهگذار یا کارکنان وی انجام شده باشد).
(4/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه.
(5/4)- تلف، آسیب یا هزینه ایکه علت اساسی آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد(باستثناء هزینه های قابل پرداخت در بند 2).
(6/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها.
(7/4)- آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توأم با سوء نیت از طرف هرکس.
(8/4)- تلف، آسیب یا هزینه ناشی از کاربرد هر نوع سلاح جنگی که با انرژی اتمییا شکست و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیو اکتیو کارکند.
5- استثناء مربوط به عدم قابلیت دریانوردی و نامناسب بودن کشتی برای دریانوردی
(1/5)- این بیمه نامه بهیچوجه زیان، آسیب یا هزینه ناشی از موارد زیر را پوشش نمیدهد:
(1/1/5)- عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا کرجی.
(2/1/5)- نامناسب بودن کشتی، کرجی، وسیله حمل، کانتینر یا لیف وان جهت حمل سالم مورد بیمه مشروط براینکه بیمهگذار یا کارکنان وی از چنین عدم قابلیت دریانوردی یا نامناسب بودن در زمان بارگیری کالای مورد بیمه در وسائط مذکور اطلاع داشته باشند.
(2/5)- بیمهگر از هرگونه نقض تعهدات ضمنی مربوط به عدم قابلیت دریانوردی کشتی و نامناسب بودن کشتی برای حمل مورد بیمه به مقصد صرف نظر مینماید مگر اینکه بیمهگذار یا کارکنان وی از چنین عدم قابلیت دریانوردی یا نامناسب بودن اطلاع داشته باشند.
6(منسوخه 11/12/1389)- استثناء خطر جنگ
از بین رفتن، آسیب دیدگی یا هزینه های ناشی از عوامل زیر به هیچ وجه تحت پوشش این بیمه نیست:
(1/6)- جنگ، جنگ داخلی، انقلاب، شورش، قیام و یا زد و خوردهای داخلی ناشی از این امور یا هرگونه عمل خصمانه توسط یا بر علیه یکی از دو قدرت متخاصم.
(2/6)- توقیف، ضبط، مصادره، تصرف یا اثرات ناشی از این امور یا اثرات ناشی از اقدام به شروع آنها.
(3/6)- مین، اژدر و بمبهای متروکه یا سایر سلاحهای جنگی به جا مانده و متروکه.
7-استثناء خطر اعتصابات
این بیمهنامه بهیچوجه تلف، آسیب یا هزینه ناشی از موارد زیر را پوشش نمیدهد:
(1/7)- عمل اعتصاب کنندگان، جلوگیری از ورود کارگران یا عمل اشخاصی که در درگیریهای کارگری، آشوبها یا اغتشاشات داخلی شرکت میکنند.
(2/7)- اعتصاب، تعطیل محل کار، درگیریهای کارگری، آشوبها و یا اغتشاشات داخلی.
(3/7)- عمل هر تروریست یا هر شخصی با انگیزه سیاسی.
8- مدت اعتبار بیمه
(1/8)- این بیمه از زمانیکه کالا انبار یا محل نگهداری مذکور در این بیمهنامه را بمنظور شروع حمل ترک مینماید، آغاز و در طول جریان عادی حمل ادامه مییابد و در یکی از حالات زیر، هر کدام زودتر واقع شود، خاتمه میپذیرد.
(1/1/8)- بمجرد تحویل کالا به انبار گیرندگان یا به انبار یا محل نگهداری نهائی دیگری در مقصد مذکور در بیمهنامه.
(2/1/8)- بمجرد تحویل کالا به هر انبار یا محل نگهداری دیگر که بیمهگذار قبل از ورود کالا یا همزمان با آن برای انبار کردن یا برای توزیع کردن آن یا به جهات دیگر در نظر گرفته باشد.
(3/1/8)- بمجرد انقضای 60 روز از تخلیه کامل کالای مورد بیمه از کشتی در آخرین بندر تخلیه.
(2/8)- هر گاه پس از تخلیه کالا از کشتی در بندر نهایی تخلیه قرار باشد که کالا به مقصد دیگری حمل شود، در این صورت بیمه طی مدت مقرر در فوق به اعتبار خود باقی است ولی با شروع حمل به مقصد دیگر فاقد اعتبار است.
(3/8)- این بیمه (با توجه بموارد خاتمه مذکور در فوق و مقررات بند 9 مندرج در زیر) در صورت تأخیر خارج از اختیار بیمه گذار، هر نوع تغییر مسیر، تخلیه اجباری، ارسال مجدد یا انتقال کالا به کشتی دیگر و در جریان هر نوع تغییری که در سفر دریائی روی داده و ناشی از اختیاراتی باشد که طبق قرارداد باربری به مالکان یا اجاره کنندگان کشتی تفویض شده است، دارای اعتبار خواهد بود.
9- خاتمه قرارداد حمل و نقل
هر گاه قرارداد حمل در اثر امری خارج از اراده و اختیار بیمهگذار در بندر یا محلی غیر از مقصد مذکور در آن قرارداد خاتمه یابد یا حمل کالا بنحو دیگری قبل از تحویل کالا در مقصد (بشرح مندرج در شرط 8 فوق)، خاتمه یابد، این بیمه نیز منقضی میشود مگر آنکه مراتب فورا" به بیمهگر اطلاع و ادامه بیمه درخواست شود که در آنصورت در ازاء حق بیمه اضافی (درصورت درخواست بیمهگر) این بیمه تا یکی از مهلتهای مقرر در زیر بقوت خود باقی میماند:
(1/9)- تا زمانیکه کالا در چنین بندر یا محلی بفروش رسیده و تحویل گردد یا چنانچه توافق خاص دیگری نشده باشد، تا انقضاء مدت 60 روز بعد از ورود کالای بیمه شده به چنین بندر یا محل، هر کدام زودتر واقع شود.
(2/9)- اگر کالا ظرف همان مدت 60 روز (یا هر مدت اضافی دیگری که توافق شده باشد) به مقصد مذکور در بیمهنامه یا هر مقصد دیگری ارسال گردد، در اینصورت بیمه طبق ضوابط مقرر در بند 8 منقضی میشود.
10-تغییر سفر
هر گاه پس از شروع این بیمه مقصد توسط بیمهگذار تغییر نماید، بقاء اعتبار این بیمه مشروط است باینکه بیمهگذار مراتب را فوراً به بیمهگر اعلام کند و شرایط و حقبیمه مورد توافق قرار گیرد.
خسارات
11(منسوخه 11/12/1389)- نفع بیمهای
(1/11)- برای جبران خسارت تحت این بیمه، بیمهگذار میبایستی نسبت به مورد بیمه بهنگام بروز خسارت نفع بیمهای داشته باشد.
(2/11)- موکول به بند 1/11 فوق، بیمه گذار نسبت به جبران زیان بیمه شده که در طول مدت این بیمه حادث میشود، محق خواهد بود. حتی اگر زیان قبل از انعقاد قرارداد بیمه حادث شده باشد، مگر آنکه در مورد اخیر بیمهگذار از خسارت مطلع بوده و بیمهگر نسبت به آن اطلاعی نداشته باشد.
تبصره(منسوخه 11/12/1389)- چنانچه مؤسسه بیمه، بیمهنامه را پس از شروع حمل صادر نماید، بند 2/11 فوق به قوت خود باقی است. مگر آن که عدم پذیرش موضوع بند 2/11، در شرایط خصوصی بیمه نامه تصریح شود.
12- هزینه حمل تا مقصد نهائی
هرگاه در اثر تحقق یکی از خطرات تحت پوشش این بیمه، حمل موضوع بیمه در یندر یا محلی بغیر از مقصد کالای بیمه شده خاتمه یابد، بیمهگر هرگونه هزینه های اضافی که بطور معقول و متعارف برای تخلیه، نگهداری و ارسال مورد بیمه بمقصد مندرج در این بیمهنامه توسط بیمهگذار تحمل شده است را جبران خواهد نمود.
مقررات این بند شامل هزینه های نجات یا خسارت همگانی نبوده و استثنائات مندرج در بندهای 4، 5، 6، 7 در مورد آن صادق خواهد بود و نیز شامل هزینه های ناشی از تقصیر، غفلت، ورشکستگی یا قصور در انجام تعهدات مالی بیمهگذار یا کارکنان وی نمیگردد.
13- خسارت کلی فرضی
درخواست خسارت بعنوان خسارت کلی فرضی قابل قبول نیست مگر اینکه بدین لحاظ که تلف مورد بیمه قطعی و غیر قابل اجتناب است و یا هزینه نجات، مرمت و ارسال مجدد آن بمقصد تعیین شده، از قیمت آن کالا در مقصد بیشتر خواهد بود رها کردن آن معقول و منطقی باشد.
14- ارزش اضافی
(1/14)- اگر بیمهگذار برای کالای بیمه شده تحت این بیمهنامه، بیمه ارزش اضافی تحصیل کند، فرض میشود که قیمت توافقی کالا تا جمع کل مبلغ بیمه شده تحت این بیمه نامه و کلیه بیمهنامههای ارزش اضافی، افزایش یافته است و تعهد بیمهگر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمهنامه با کل مبالغ بیمه شده، تعیین میشود، در صورت وقوع خسارت بیمهگذار موظف به ارائه مدارک مربوط بمبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمهنامههای دیگر به بیمهگر میباشد.
(2/14)- چنانچه این بیمه بصورت ارزش اضافی باشد، شرط زیر رعایت خواهد شد:
فرض میشود که قیمت توافقی کالا برابر با جمع کل مبلغ بیمه شده تحت بیمهنامه اولیه و کلیه بیمهنامههای ارزش اضافی دیگر که توسط بیمهگذار تحصیل شده است، میباشد تعهد بیمهگر با توجه به نسبت مبلغ بیمه شده این بیمهنامه با جمع کل مبلغ بیمه شده، خواهد بود.
در صورت وقوع خسارت بیمهگذار موظف به ارائه مدارک مربوط به مبالغ بیمه شده تحت کلیه بیمهنامههای دیگر به بیمهگر میباشد.
منافع حاصل از بیمه
15- عدم تعلق منافع
حمل کننده کالا و اشخاص دیگری که کالا بطور امانت در اختیار آنها قرار میگیرد از این بیمه استفاده نمیبرند.
تعهدات بیمهگذار- به حداقل رساندن خسارات
16- وظایف بیمهگذار
بیمهگذار، کارکنان و نمایندگان او در مورد خسارت قابل جبران موظفند:
(1/16)- هرگونه اقدام معقول که جهت دفع یا به حداقل رساندن چنین خسارتی موثر است انجام دهند.
(2/16)- امکان اقامه دعوی و احقاق حق علیه حمل کنندگان، تحویل گیرندگان کالا یا هر شخص ثالث را کاملاً حفظ کنند.
در مقابل، بیمهگر علاوه بر سایر خسارات قابل پرداخت تحت این بیمهنامه، هزینه های متناسب و معقولی که بیمهگذار جهت انجام این وظایف متحمل شده است را جبران مینماید.
17- عدم اسقاط حق
اقداماتی که توسط بیمهگذار و یا بیمهگر بمنظور نجات، حفظ یا مرمت و بازیافتن مورد بیمه بعمل میاید، نباید بعنوان اسقاط حق یا قبول ترک مالکیت یا بعنوان هرگونه خدشه در حقوق هر یک از طرفین محسوب گردد.
اجتناب از تأخیر
18- سرعت در انجام وظایف
از جمله شرایط این بیمهاین است که اقدامات بیمهگذار برای حمل کالا در تمام موارد تا حدی که درکنترل وی میباشد، باید با سرعت معقول و بنحو متعارف انجام گیرد.
19- قانون و عرف
حکومت قانون و عرف کشور ایران
این بیمه تابع قانون بیمه و عرف کشور ایران است.
تذکر - بیمهگذار موظف است در صورت اطلاع از وقوع حادثه ای که تحت پوشش این بیمه میباشد، فوراً بیمهگر را مطلع کند. شرط استفاده از چنین پوششی انجام این تعهد میباشد.