هیأت وزیران در جلسه مورخ 13/11/1381 بنا به پیشنهاد شماره 85621/101مورخ 13/5/ 1381سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،آیین نامه نحوه آمادهسازی و ساماندهی نیازهای زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی پارس و حوزه نفوذ آن را به شرح ذیل تصویب نمود:
آییننامه نحوه آمادهسازی و ساماندهی نیازهای زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی پارس و حوزه نفوذ آن
مصوب 1381,11,13با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1ـ به منظور آماده سازی و ساماندهی به نیازهای زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی پارس و حوزه نفوذ آن و فراهم کردن زمینه توسعه پایدار منطقه مزبور، دستگاههای اجرایی مکلف به انجام اقدامات مندرج در مواد بعدی این آیین نامه میباشند.
تبصره ـ حوزه نفوذ مستقیم منطقه ویژه اقتصادی پارس بنا به پیشنهاد وزارتخانههای کشور، نفت و مسکن و شهرسازی به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران میرسد.
ماده 2ـ به منظور تسریع و تسهیل در عملیات نشر دهنده توسعهای و همچنین کاهش اثرات زیانبار احتمالی ناشی از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بر محیط فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی منطقه، اقدامات عاجل زیر مورد تأکید است:
الف ـ ساماندهی استقرار جمعیت
1ـ وزارت نفت با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی اقدامات زیر را انجام دهد:
1ـ1ـ محدوده نهایی منطقه ویژه اقتصادی را قطعی نموده و به تصویب مراجع ذیربط برساند.
1ـ2ـ اراضی داخل محدوده منطقه ویژه را با رعایت قوانین جاری تملک نماید و تسهیلات لازم را برای جابهجایی نقاط جمعیتی در موارد لزوم فراهم آورد.
2 ـ وزارت مسکن و شهرسازی اقدامات زیر را انجام دهد:
2ـ1ـ در صورت لزوم برای کلیه نقاط جمعیتی واقع در حوزه نفوذ مستقیم (با اولویت جمعیتی پیرامون منطقه) طرحهای توسعه و عمران (هادی و جامع) تهیه نماید.
2ـ2ـ عرصه مناسب جهت سکونت گاههای جدید در منطقه را مشخص و شرایط لازم را جهت حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور تولید واحدهای مسکونی و عرضه به متقاضیان فراهم نماید.
ب ـ ایجاد و تجهیز زیر ساختها
1ـ وزارت راه و ترابری اقدامات زیر را انجام دهد:
1ـ1ـ راه اصلی چغادک ـ کنگان ـ طاهری و اصلاح مسیر فوق در محدوده منطقه ویژه را چهار خطه نماید.
1ـ2ـ راه فیروز آباد ـ جم را سریعتر تکمیل کند.
1ـ3ـ در احداث راه جم ـ عسلویه (با اعتبارات شرکت ملی نفت ایران) تسریع شود.
1ـ4ـ جاده اصلی کنگان ـ بندر عباس را بهسازی و اصلاح کند.
تبصره ـ وزارت راه و ترابری مجوز لازم جهت احداث فرودگاه غیرنظامی منطقه با استانداردهای بینالمللی که امکان پذیرش پروازهای خارجی را داشته باشد، برای وزارت نفت صادر خواهد کرد. تا زمان بهرهبرداری از این فرودگاه، استفاده مشترک از فرودگاه فعلی، تحت نظارت و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و براساس ابلاغیه مورخ 19/5/1381 ستاد کل نیروهای مسلح صورت خواهد گرفت.
2ـ وزارت پست و تلگراف و تلفن در ایجاد شبکه فیبرنوری و توسعه سرویسهای ارتباطی و مخابراتی منطقه تسریع نماید.
3 ـ وزارت نیرو اقدامات زیر را انجام دهد:
3ـ1ـ با همکاری وزارت نفت نسبت به برآورد مصرف آتی و تأمین برق مورد نیاز محدوده منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و فراهم کردن مقدمات احداث نیروگاه با اولویت مشارکت بخش خصوصی و یا سرمایه گذاری خارجی اقدام نماید.
3ـ2ـ اجرای عملیات خط انتقال آب منطقه از طریق سد تنگ دوک را تسریع نماید.
4ـ وزارت نفت اقدامات زیر را انجام دهد:
4ـ1ـ حجم آب شیرین مورد نیاز فعالیتهای صنعتی و خدماتی منطقه را در افقهای مختلف تعیین و به وزارت نیرو اعلام نماید.
4ـ2ـ آخرین وضعیت اجرایی طرحها و آینده استقرار صنایع نفت و گاز و وابسته و نیروی انسانی آنها را پیشبینی و جهت اطلاع سایر نهادهای ذیربط اعلام نماید.
پ ـ ایجاد تعادلهای محیطی وزارت نفت با همکاری وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، اقدامات زیر را در جهت ایجاد تعادلهای محیطی در منطقه انجام دهد:
1ـ تسریع در مطالعه و اجرای طرحهای آبخیزداری و کنترل سیلاب به منظور تأمین امنیت فیزیکی محیط سرمایه گذاری.
2ـ تسریع در تهیه و اجرای ارزیابی زیست محیطی هریک از طرحها.
3ـ تهیه و اجرای طرحهای مناسب برای حفظ و رفع آسیبهای ناشی از طرحها در مناطق زیستی حساس مجاور (به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست)
4ـ انطباق و سازگاری طرحهای شیلاتی در محدودههای ساحلی و طرحهای بهرهبرداری از معادن با شرایط نوین منطقه.
ت ـ امور نظامی، انتظامی و امنیتی
1ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تسهیلات لازم را برای انتقال نیروهای نظامی در منطقه به خارج از منطقه به منظور انجام وظایف دفاعی محول شده فراهم کند.
2(اصلاحی 20/12/1382)ـ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طرح پدافند عامل منطقه را متناسب با شرایط ویژه منطقه و در شعاع مناسب تهیه و اجرا نماید.
تبصره ـ طرح پدافند غیرعامل توسط وزارت نفت تهیه و پس از تأیید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسط آن وزارت اجرا گردد.
3ـ وزارت کشور نسبت به ارتقای سطح نیروی انتظامی منطقه و تهیه طرحهای امنیتی ـ انتظامی سازگار با شرایط و تحولات جدید منطقه و در شعاع مناسب اقدام نماید.
تبصره ـ کلیه اقدامات نظامی، انتظامی و امنیتی منطقه باید به گونهای طراحی و اجرا شود که مجموعه اقدامات و عملیات شکل غیرمحسوس داشته باشد و از ایجاد فضای نظامی، انتظامی و امنیتی محسوس در منطقه اکیداً خودداری شود.
ث ـ امور فرهنگی و آموزشی
1ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تعریف و اجرای طرح جامع مطالعه اجتماعی ـ فرهنگی مردم منطقه و چگونگی اثرات صنعت جدید بر بومهای محلی و مسائل نوظهور اقدام و برای غلبه بر مسائل اجتماعی و فرهنگی تمدن جدید راه حلهای لازم را ارائه نماید.
2ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به استقرار تأسیسات فرهنگی و مکانهای گذران اوقات فراغت متناسب با حضور جمعیت و نیروی کار در منطقه باتوجه به مجاورت به حوزه اصلی تمدن پارسی و تسهیل دستیابی منطقه به این تمدن برای گسترش آموزشهای ترویجی لازم جهت سازگاری خرده فرهنگهای بومی با شرایط جدید در منطقه اقدام نماید.
3 ـ وزارت آموزش و پرورش نسبت به ایجاد تأسیسات آموزشی مورد نیاز جمعیت منطقه در سطوح مختلف اقدام نماید.
4ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارت نفت در جهت ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی منطقه نسبت به ایجاد مراکز آموزش عالی تخصصی، آموزشهای علمی ـ کاربردی و کارشناسی، متناسب با صنایعی که در منطقه ایجاد می شوند، اقدام نماید.
5ـ وزارت نفت در جهت ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی منطقه نسبت به ساخت و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفهای با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی و متناسب با صنایعی که در منطقه ایجاد میشود، اقدام نماید و جهت بهرهبرداری و تربیت نیروی انسانی ماهر در اختیار وزارت کار و امور اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور) قرار دهد.
6ـ وزارت نفت در تأمین اعتبار موضوعات مندرج در بندهای (1) الی (5) با دستگاههای اجرایی همکاری نماید.
ج ـ اقدامات عمومی دستگاههای اجرایی ذی ربط در امور منطقه مکلفند:
1ـ خدمات موردنیاز منطقه را به گونهای برنامهریزی و تأمین نمایند که موجب استقرار نیروهای تخصصی در درون منطقه فراهم گردد.
2 ـ نسبت به تسریع عملیات پروژههای در دست اجرا در منطقه اقدام نمایند.
3 ـ فهرست اقدامات و نیازهای اعتباری سال 1382 خود را حداکثر ظرف 2 ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام نمایند.
ماده 3ـ به منظور استفاده از فرصتهای حاصل از توسعه منطقه گازی پارس جنوبی و با هدف تغییر ساختار اقتصادی مناطق جنوبی کشور در سواحل خلیج فارس از طریق سازماندهی یک قلمرو گسترده از فعالیتهای صنعتی وخدماتی پیوسته و وابسته به کاربری منابع انرژی منطقه و تعیین نقش و وظایف دستگاههای مختلف در جهت تحقق اهداف مزبور و هماهنگی و سازگاری هر چه بیشتر سرمایهگذاریهای در دست انجام و آتی با ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی منطقه، لازم است اقدامات زیر انجام گیرد:
1ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با هماهنگی وزارت نفت و همکاری سایر دستگاههای اجرایی کشور، با انجام مطالعات لازم، طرح بلند مدت آمایش مناطق جنوبی کشور را که در حوزه تاثیرگذاری منطقه گازی پارس جنوبی قرار دارند در چهارچوب طرح آمایش ملی تهیه نماید. در این طرح نقش و وظایف ملی و استانی دستگاههای اجرایی و همچنین نهادهای منطقهای در راستای توسعه بلند مدت این مناطق مشخص خواهد شد.
2ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در چهارچوب طرح بلند مدت آمایش مناطق جنوبی کشور با مشارکت وزارت نفت نسبت به تهیه یک برنامه میان مدت شامل موضوعات و میزان سرمایهگذاری مستقیم دولت در زمینههای مختلف و سیاستهای جذب، هدایت و حمایت از سرمایه گذاریهای بخش غیر دولتی در حوزه مناطق تحت نفوذ مستقیم و غیر مستقیم منطقه گازی پارس جنوبی اقدام نماید.
3ـ وزارت نفت ضمن همکاری موثر در تهیه طرح و برنامه فوقالذکر با پیشبرد مطالعات در دست انجام، اطلاعات دقیقی از نوع و میزان فعالیتهای قابل انتظار بر اثر اجرای طرح توسعه منطقه گازی پارس جنوبی و پیشنهادهای خود جهت تحقق اهداف توسعه بخش انرژی را به همراه نتایج مطالعات منطقهای در دست انجام، دراختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار دهد.
4ـ سایر دستگاههای اجرایی کشور ضمن ارائه کلیه اطلاعات مورد نیاز نسبت به ارائه طرحهای میان مدت و بلند مدت در منطقه اعم از طرحهای ملی و استانی جهت تسریع و تسهیل در انجام اقدامات فوقالذکر همکاری نمایند.
ماده 4ـ مسؤولیت هماهنگی و پیگیری این تصویبنامه به عهده وزیر نفت میباشد که با دعوت از وزرا و مسؤولان دستگاههای مندرج در این تصویبنامه، امور مربوط به آمادهسازی و ساماندهی به نیازهای زیرساختی منطقه گازی پارس جنوبی و حوزه نفوذ آن و نیز زمینهسازی توسعه پایدار منطقه را فراهم میسازد.
ماده 5ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبارات و تخصیصهای لازم برای تأمین اهداف یاد شده را با اولویت ویژه در قوانین بودجه و تخصیصهای مربوط، به اجرا در آورد.
ماده 6ـ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر اجرای دقیق مفاد این تصویبنامه نظارت و روند اجرای آن را هرشش ماه یک بار به هیأت وزیران گزارش نماید.
محمدرضا عارف ـ معاون اول رییس جمهور