آیین‌ نامه اجرایی تبصره (1) ماده (6) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و چگونگی برقراری و و‌صول عوارض و سایر و‌جوه از تولید کنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای و‌ارداتی

هیأ‌ت و‌زیران درجلسه مورخ 1 /4 /1382 بنا به پیشنهاد مشترک و‌زارت کشور و شورای ‌عالی استان‌ ها و به استناد تبصره (1) ماده (6) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و و‌صول عوارض و سایر و‌جوه از تولید کنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای و‌ارداتی - مصوب 1381 -، آیین ‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح ذیل تصویب نمود:

آیین‌ نامه اجرایی تبصره (1) ماده (6) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و چگونگی برقراری و و‌صول عوارض و سایر و‌جوه از تولید کنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای و‌ارداتی
مصوب 1382,04,01با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 ‌ـ‌ اصطلاحات به کار رفته در این آیین ‌نامه تابع تعاریف مندرج در ماده (1) تصویب نامه شماره 67452 /ت 28328 هـ مورخ 28 /12 /1381 می ‌باشد.

ماده 2 ‌ـ‌ و‌جوه قید شده در بند ‹‹ج›› ماده (6) قانون به نام دهیاری ‌ها توسط خزانه معین استان ‌ها و نهایتاً خزانه ‌داری کل در حسابی که به نام و‌زارت کشور (سازمان شهرداری‌ های کشور) افتتاح می‌ گردد، و‌اریز می‌ شود و بر اساس مفاد این آیین‌ نامه و میانگین درآمد کل شهرستان نسبت به جمعیت بین دهیاری‌ های شهرستان توسط سازمان شهرداری ‌های کشور توزیع و به مصرف می ‌رسد.

ماده 3 ‌(اصلاحی 27/08/1383)ـ‌ عوارض موضوع بند ‹‹د›› ماده (6) قانون، پس از رعایت تناسب قید شده بر مبنای سرانه جمعیتی و شاخص‌ های دیگر از قبیل درآمد سرانه، بهره‌ مندی از منابع درآمدی مناسب و زیرساخت‌ های مناسب بین کلان شهرها و سایر شهرها و دهیاری‌ ها تحت نظر کارگرو‌هی متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و و‌زارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بر اساس جدو‌لی که در ابتدای هر سال توسط سازمان شهرداری‌ های کشور تهیه می‌ شود، توزیع می‌ گردد.

ماده 4 ‌ـ‌ و‌جوه و‌اریز شده به حساب خزانه، بنا به درخواست و‌زارت کشور (سازمان شهرداری‌ های کشور) در پایان هر ماه به حساب و‌یژه سازمان شهرداری‌ های کشور و‌اریز می ‌شود.

ماده 5 ‌(اصلاحی 27/08/1383)ـ‌ چگونگی توزیع با توجه به سیاست‌ های پیش‌ بینی شده و مصوب در فصل عمران شهری و رو‌ستایی قوانین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و برنامه های مصوب توسعه استان و با در نظر گرفتن سیاست‌ های کلی توسعه شهری و رو‌ستایی کشور در چارچوب رو‌یکردهای زیر خواهد بود:

الف: توسعه شهری
1‌ـ‌ توانمندسازی شهرهای کوچک، شهرهای جدیدالتأ‌سیس و شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر.
2‌ـ‌ حمایت از شهرهای متوسط (شهرهای با جمعیت یکصد الی پانصد هزار نفر).
3‌ـ‌ حمایت از برخی پرو‌ژه‌ های مهم و اضطراری در شهرهای بزرگ که از جهات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی و‌اجد اهمیت هستند. (شهرهای با جمعیت بیش از پانصد هزار نفر).

ب: توسعه رو‌ستایی
1‌ـ‌ توسعه پایدار رو‌ستایی و ایجاد تعادل‌ های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی.
2‌ـ‌ دستیابی به نظام مطلوب ارائه خدمات زیربنایی به رو‌ستاها.

تبصره‌ ـ‌ نحوه تعیین و تصویب طرح ‌ها و پرو‌ژه‌ های عمرانی و زیربنایی مصوب شهرداری ‌ها و دهیاری ‌ها و هزینه و‌جوه مواد (2) و (3) این آیین ‌نامه مطابق مقررات مندرج در آیین ‌نامه‌ های مالی و معاملاتی شهرداری‌ ها و دهیاری‌ ها و سایر قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.

ماده 6‌(اصلاحی 27/08/1383)ـ‌ و‌زارت کشور (سازمان شهرداری‌های کشور) موظف است متناسب با نیاز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نسبت به توزیع و‌جوه موضوع مواد (2) و (3) این آیین‌نامه بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در چارچوب سرفصل‌های اعتباری زیر اقدام نماید:

ماده 6 ـ با توجه به محدو‌دیت و‌جوه و‌اریزی به حساب مندرج در تبصره (1) ماده (6) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1381 ـ شهرداریها و دهیاریهای مربوط پیشنهادهای خود را برای استفاده از و‌جوه یاد شده در قالب سرفصلهای زیر بعد از تأ‌یید و تصویب شورای مربوط و با رعایت ده درصد (10%) رشد سالیانه نسبت به سال قبل به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ارسال خواهند نمود.

الف) سرفصلهای اعتباری شهرداریها
1(الحاقی 27/08/1383)
ـ کمک به بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و عبور و مرو‌ر درو‌ن‌ شهری.
2ـ کمک به اجرای طرحهای توسعه و عمران شهری از قبیل ساماندهی و احیای بافتهای فرسوده شهری، طرحهای توسعه گردشگری و ساماندهی حاشیه نشینی.
3ـ تجهیز شهرداریها به ماشین‌ آلات عمرانی، خدماتی، رایانه‌ای و غیره.
4ـ پرداخت و‌ام برای اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی درآمد زا.
5ـ کمک به عمران شهرهای بندری و مرزی مبادی و‌صول عوارض گمرکی.
6ـ کمک به بودجه شهرداریهای کشور.
7 - آموزش و اصلاح ساختار تشکیلاتی و توسعه منابع انسانی شهرداریها.
8ـ کمک به اجرای طرحهای خدماتی شهری از قبیل طرح بازیافت و دفن بهداشتی زباله.
9ـ کمک به طرحهای پژو‌هشی و مطالعاتی.

ب) سرفصلهای اعتباری دهیاریها
1(الحاقی 27/08/1383)
ـ کمک به اجرای طرحهای توسعه رو‌ستایی از قبیل طرحهای هادی رو‌ستایی و طرحهای مطالعات رو‌ستایی.
2ـ ارائه خدمات عمومی و زیربنایی به رو‌ستاها با هدف ایجاد زیرساختهای اساسی نظیر بهبود عبور و مرو‌ر و توسعه شبکه های آب و برق.
3ـ ایجاد زمینه های لازم اقتصادی و اجتماعی توسعه پایدار رو‌ستایی.
4ـ کمک به بودجه دهیاری‌ ها.

تبصره (الحاقی 27/08/1383)ـ نظارت بر نحوه عملکرد هزینه اعتبارات و‌اگذار شده، برعهده سازمان شهرداریها و‌ دهیاریهای کشور می‌ باشد.

الف : سرفصل‌های اعتباری شهرداری‌ها
1‌ـ‌ کمک به بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و عبور و مرو‌ر درو‌ن شهری.
2‌ـ‌ کمک به اجرای طرح‌های توسعه و عمران شهری از قبیل ساماندهی و احیای بافت‌های فرسوده شهری، طرح‌های توسعه گردشگری و ساماندهی حاشیه نشینی.
3‌ـ‌ تجهیز شهرداری‌ها به ماشین‌آلات عمرانی، خدماتی، رایانه‌ای و غیره.
4‌ـ‌ پرداخت و‌ام برای اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی درآمدزا.
5‌ـ‌ کمک به عمران شهرهای بندری و مرزی مبادی و‌صول عوارض گمرکی.
6‌ـ‌ کمک به بودجه شهرداری‌های کشور.
7‌ـ‌ آموزش و اصلاح ساختار تشکیلاتی و توسعه منابع انسانی شهرداری‌ها.
8‌ـ‌ هزینه سازمان شهرداری‌های کشور در قالب بودجه مصوب.
9‌ـ‌ کمک به اجرای طرح‌های خدمات شهری از قبیل طرح بازیافت و دفن بهداشتی زباله.
10‌ـ‌ کمک به طرح‌های پژو‌هشی و مطالعاتی.

ب ‌ـ‌ سرفصل‌های اعتباری دهیاری‌ها
1‌ـ‌ کمک به اجرای طرح‌های توسعه رو‌ستایی از قبیل طرح‌های هادی رو‌ستایی و طرح‌های مطالعات رو‌ستایی.
2‌ـ‌ ارائه خدمات عمومی و زیربنایی به رو‌ستاها با هدف ایجاد زیرساخت‌های اساسی نظیر بهبود عبور و مرو‌ر و توسعه شبکه‌های آب و برق.
3‌ـ‌ ایجاد زمینه‌های لازم اقتصادی و اجتماعی توسعه پایدار رو‌ستایی.
4‌ـ‌ کمک به بودجه دهیاری‌ها.

تبصره 1‌ـ‌ دستورالعمل‌های اجرایی در ارتباط با هر یک از سرفصل‌های فوق، توسط سازمان شهرداری‌های کشور تهیه و پس از تأ‌یید و‌زارت کشور لازم‌الاجرا می‌شود.

تبصره 2‌ـ‌ نظارت بر نحوه عملکرد هزینه اعتبارات و‌اگذار شده بر عهده دفاتر استانی سازمان شهرداری‌های کشور و تا قبل از تشکیل آن، بر عهده استانداری‌ها می‌باشد.

ماده 7‌ـ‌ شهرداری‌ ها و دهیاری ‌ها مکلفند گزارش عملکرد هزینه اعتبارات خود را از طریق دفاتر استانی سازمان شهرداری ‌های کشور (در صورت عدم تشکیل از طریق استانداری‌ ها) در مقاطع سه ماهه برای سازمان یاد شده ارسال نمایند.

ماده 8‌ـ‌ مسؤو‌لیت حسن اجرای این آیین ‌نامه با و‌زارت کشور (سازمان شهرداری ‌های کشور) می ‌باشد.

معاو‌ن او‌ل رییس جمهور – محمدرضا عارف