به موجب بند (ث) ماده 113 قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است از ابتدای سال دوم برنامه گواهی انحصار وراثت را بدون نیاز به درخواست وراث یا ذی‌نفعان ظرف بیست روز پس‌از ثبت واقعه وفات صادر و به وراث و ذی‌نفعان ابلاغ نماید.

گواهی انحصار وراثت مذکور ظرف ده روز پس‌از ابلاغ در هیئت حل اختلاف موضوع ماده سه قانون ثبت احوال قابل اعتراض بوده و رأی هیئت مذکور ظرف بیست روز قابل اعتراض در دادگاه صالح است این حکم مانع از طرح دعوای اثبات نسب و تنفیذ وصیت‌نامه و نظایر آن نزد محاکم نیست.

در حال حاضر به موجب قانون شورای حل اختلاف صدور گواهی حصر وراثت در صلاحیت شوراهای حل اختلاف اخرین محل سکونت متوفی با در خواست وراث و اشخاص ذی نفع صادر میگردد .که ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه عمومی حقوقی می باشد.

با توجه به این موضوع که قانون برنامه پیشرفت هفتم در تاریخ یکم خرداد 1403 مصوب  شده است زمان اجرای بند ث ماده 113 یکم فروردین ماه 1404 خواهد بود و از ابتدای سال جدید سازمان ثبت أحوال راسا  و بر اساس داده ها و اطلاعات موجود از قبیل پایگاه اطلاعات سببی و نسبی و بدون نیاز به درخواست از طرف وراث و ذی نفعان ظرف بیست روز پس از فوت اشخاص گواهی حصروارثت را صادر و ابلاغ خواهد کرد.